آوینی فیلم نوشت: مطلب زیر قسمتی از یک پژوهش درباره محتوای فیلم های سی اُمین جشنواره فیلم فجر درباره خانواده است که از نظر خوانندگان محترم می گذرد.
این پژوهش مربوط به تمامی ۵۴ فیلم جشنواره سی ام است:
این پژوهش درباره محتوای فیلم های جشنواره فجر سی ام نشان می دهد که بطور کلی ماهیت خانواده در بیش از ۳۵ درصد فیلم ها ماهیتی متزلزل، متشتت و در معرض فروپاشی به نمایش کشیده شده است.
در این فیلم ها بازنمایی نمادها و نشانه های سبک زندگی ایرانی اسلامی در اکثر فیلم ها نامشهود است و در بیش از ۵۰ درصد این فیلم ها سبک زندگی غربی، مصرف گرایی، تجمل گرایی، به نمایش کشیدن مسائل طبقه مرفه جامعه که عموماً بالای میدان ونک در تهران زندگی می کنند ترویج شده است.
مسائل زندگی خانواده های روستایی، شهرستانی و طبقه ضعیف جامعه در فیلم ها بسیار اندک بازنمایی شده است. خانواده های به نمایش کشیده معرف کل خانواده های ایران نیستند.
در ۱۵ درصد فیلم ها صحنه های اروتیک، در ۱۶ فیلم روابط زن و شوهر تؤام با دروغ و متمایل به خیانت توصیف و در ۱۸ درصد فیلم ها وضعیت آرایش و پوشش زن ها زننده نمایش داده شده
زنان فرهیخته، دانشمند، نخبه، کارآفرین، خلاق و … جایگاه بسیار کمرنگی در فیلم های جشنواره داشتند. زنان معرفی شده در فیلم ها عموماً زنان متعلق به طبقه متوسط رو به بالا جامعه شهری هستند که عموماً دغدغه های زندگی مدرن دارند. مردان در بیش از ۱۶ درصد فیلم ها دروغگو به مخاطب معرفی می شوند.
مسئله طلاق
در بیش از ۱۳ درصد فیلم ها، موضوع طلاق محور اصلی داستان است.
نمایش صحنه های اروتیک
نزدیک به ۱۵ درصد فیلم ها به طرز خاصی صحنه های اروتیک را نمایش می دهند. عشق های مثلثی، خیانت، عادی سازی روابط با نامحرم و … در فیلم های مهم جشنواره کاملاً مشهود است.
عادی سازی روابط دختر و پسر
در ۲۵ درصد فیلم ها دوستی دختر و پسر امری عادی و عرفی نمایش داده می شود.
روابط شوهر و همسر در خانواده با یکدیگر و شخصیت های نامحرم در فیلم ها
روابط شوهر و همسر در بیش از ۱۶ فیلم روابطی نمادین، تؤام با دروغ و متمایل به خیانت توصیف شده است. حفظ حرمت بین روابط محرم و نامحرم در بیش از ۱۶ فیلم به عنوان یک نیاز، حق و چاره جویی بیان می شود. این عادی سازی در روابط محرم و نامحرم تأثیر مخربی بر نهاد خانواده بویژه نوجوانان دارد.
پوشش و آرایش نقش اول زن فیلم ها
در بیش از ۱۸ درصد فیلم ها وضعیت آرایش و پوشش لباس زن ها زننده است. در ۹ درصد فیلم ها زنها به استعمال سیگار مبادرت ورزیده اند. مصرف مشروب در ۲۲درصد فیلم ها به وضوح نمایش داده می شود.
۳۷ درصد مردان نقش اول و ۵۶ درصد زنان نقش اول فیلم ها تهرانی هستند .
بیش از ۳۷ درصد شخصیت مردان نقش اول و ۵۶ درصد شخصیت زنان نقش اول در فیلم ها تهرانی هستند. قومیت های مختلف ایرانی اعم از ترک، کرد، لر، بلوچ، اصفهان، مشهدی، شیرازی، گیلکی، عرب و … مسائل شان در فیلم ها مورد توجه نبوده است.
نگاهی به این آمارها نشاندهنده نوع نگاه برخی هنرمندان و سیاستگذاران و عدم توجه آنها به مسایل مهم فرهنگی است که برای یک جامعه «حیاتی» محسوب می شود.
این درحالی است که برخی سازندگان این فیلم ها، انتظار حمایت های همه جانبه از تولیدات خود را دارند و عدم حمایت از این فیلم ها را مرگ سینما عنوان می کنند.
Linkback: https://irmeta.com/meta/b1985/t12162/