Google


normal_post - لذت فلسفه - متا نویسنده موضوع: لذت فلسفه  (دفعات بازدید: 3235 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین اجـاقـی

xx - لذت فلسفه - متا
لذت فلسفه
« : ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳:۵۷ »
چرا وقتی اسم فلسفه می آید خیلی ها احساس بی حوصلگی و سختی می کنند؟

1. آيا می توانید با خواندن چند جمله ی اول اين پاراگراف موضوع بحثمان را حدس بزنيد؟

« هر حيوانی قلب دارد و تمامی اسب ها پستاندار هستند پس هر اسب يك قلب دارد.»

«هر اسب مشاهده شده يك قلب دارد پس هر اسب يك قلب دارد.»

جمله ی اول استدلال قياسی و دومی استدلال استقرايی محسوب می شود. اميدوارم كه درست حدس زده باشيد.

موضوع بحث ما “فلسفه” است! با شنيدن كلمه ی فلسفه شايد اين جملات به صورت ناخودآگاه در ذهنتان

شكل گيرد: موضوعی خسته كننده و كسالت بار. يك مجموعه حرف های بی سر و ته و غيرقابل فهم كه شنيدن آن

ثمره ای جز خميازه كشيدن و احساس بی حوصلگی ندارد. دوستی فلسفه را برايم اين چنين تعريف می كرد:

 “مشكل نشان دادن مسائل ساده و سپس توضيحی ساده و آسان پيدا كردن برای موضوع پيچيده شده”.

در شما با شنيدن كلمه ی فلسفه چه احساسی به وجود می آيد، و به راستی هدف فلسفه چيست؟

 آيا هميشه فلسفه همين قدر خسته كننده است و هيچ كاربردی در زندگی ما ندارد؟

2. شايد با خود بگوييد اين چه نوع يادداشتی است، اما اگر هنوز اين شانس را داشته باشم كه آن كسالت

معروفی را كه در بين ما ايرانی ها با خواندن چند سطر از نوشته ای(فرق نمی كند نوشته ی من باشد يا

نويسنده ای معروف) پديدار می شود، هنوز در شما ايجاد نشده باشد به سراغ قسمت اصلی حرف هايم

می روم.

مطالب اصلی فلسفه همگی در مورد خودمان هستند، آری خودمان. همين موضوع به ظاهر ساده منشاء

و سرآغاز موضوعات فلسفه است. اما خود فلسفه چيست؟

3. در عصر آگاهی و خردمندی باید به دنبال افزايش آگاهی های فردی و اجتماعی بود. چرا كه اگر حكمت

داشته باشيم و به تعبيری دانا باشيم، می توانيم مطمئن شويم كه بقيه ی ملزومات هم به دنبالش می آيد.

 و يكی از هزاران روش برای كسب فهم و دانايی، خردمند شدن از طريق فلسفه است.

فلسفه از فيلا(به معنی عشق) و سوفيا(به معنی حكمت) تشكيل شده است و علاقه مندانی را در بر می گيرد

كه وجه مشترك آنها علاقه ای است كه به بيان و روشن كردن ابهامات موجود در خود و اطراف زندگی شان دارند.

 و به عبارت بهتر فلسفه يعنی انديشيدن درباره ی مسائل اساسی زندگی و سرنوشت خود انسان، در واقع

فلسفه هم چراها را در بر می گيرد، هم چگونه ها را، و محدوده ای برای تفكر ندارد.

به گفته ی افلاطون “فلسفه، لذتی گرامی و گرانبهاست”، و يا به تعبير زيبای ويل دورانت “در فلسفه لذتی

وجود داردكه حتی در سراب بيابان علم مابعدالطبيعيه نيست”، اما به راستی چرا از اين همه لذت فقط كسالت

 آن نصيب ما شود؟


4. فلاسفه هميشه اعجاب انگيز بوده اند چرا كه يك فيلسوف ما را بهتر از خودمان می شناسد و همان افكار ما را با

شفافيت و صحت روانشناسانه ای بيان می كند كه هرگز نمی توانيم به پايش برسيم. آنان چيزی را كه مبهم و

مجهول بيان می كنيم با دقت و نبوغ خاصی برايمان تعريف می كنند. موضوعی همچون عشق و اينكه چيست.

چرا می آيد، چگونه عاشق می شويم، و اينكه انتخاب می كنيم يا انتخاب می شويم. و مشكلات پيش روی يك

عاشق را كسی جز يك فيلسوف نخواهد توانست برايمان توضيح داده و درباره اش راه حل ارائه كند. و بی جا

نيست كه فيثاغورث فلسفه را مرحله ی عالی موسيقی دانسته است.

5. ويل دورانت می گفت “ما در جستجوی فهم اشيا هستيم”، نيچه هم راست می گفت كه “معنی زندگی برای ما

اين است كه خود و آنچه را كه با آن مواجه ايم به روشنی و شعله ی آتش مبدل سازيم.” مواجهاتی مانند زندگی و

مرگ، زيبايی و زشتی، خير و شر، عشق و دوست داشتن، جبر و اختيار و…

و به راستی فلسفه وظيفه ای سنگين دارد چرا كه با موضوعاتی سر و كار دارد كه تاكنون هيچ يك از در های علم

به روی آنها باز نشده است و باید پذيرفت كه لذات شيرين فلسفه به خاطر “نخستين شكافی است كه در حصار

حقيقت رخ می دهد” و ما را از عالی ترين لذت يعنی يعنی لذت درك معرفت برخوردار می كند. آری هر كدام از

فلاسفه قسمتی از معمای بزرگ و ناشناخته ی زندگی انسان را حل می كنند.

6. پس چرا ما از اين لذت برخوردار نشويم؟


حال من یک سوال از شما دارم : احساس شما از فلسفه چیست و چه تعریفی از فلسفه دارید

(مفهوم فلسفه در ذهن شما چیست)
؟

نا گفته نماند خود من تا قبل از خواندن فلسفه احساس خوبی از آن نداشتم ، اما حالا با خواندن مطالب

 فلسفی چنان احساس لذت بخشی دارم که آن را با خواندن هیچ مطلب دیگری عوض نمی کنم.

Linkback: https://irmeta.com/meta/b748/t1892/
mahak2 - لذت فلسفه - متا
دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

آفلاین A.Ehsani

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #1 : ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۲:۴۴ »
سلام

باتشکر از شما .اتفاقا" فلسفه برای من کسالت آور نیست و اندیشه و آگاهی یکی از بزرگترین اهداف افرینش است.فلسفه به ما دانائی می بخشد و جامعه ای که افراد آن دانا باشند موفقتر هستند.
باهوشترین افراد در این رشته موفق هستند چون درک فلسفی نیاز به ادراک قوی دارد.


بااحترام

آفلاین CIVILAR

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #2 : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۲:۴۶:۳۹ »
فلسفه چیزی فراتر از درک و ذهن بشر نیست اما همیشه محکوم به محبوس شدن در افکار خود بشر است .

کسانی هم که توانسته اند بند این زندان رو بگسلند فیلسوف شده اند .

به نظر من فلسفه تفکر ، اندیشیدن و یافتن علت است .

باز هم می گم دقیقا نمی دانم چرا افلاطون فلسفه رو از ریاضی جدا کرد اما این رو می دانم که ریاضی علم بی نهایته و فلسفه علت اون بی نهایته .

یه بار هم قبلا گقتم همیشه یه فکر از دید یه فیلسوف که ممکنه درس رشته فلسفه رو نخوانده باشه بیرون میاد اون فکر ینا به مقتضیات مکان-زمان (اصل نسبیت عام : چون واقعا حداقل تو زندگی عادی می دانیم که زمان یه بعده و پارامتر مستقل فیزیک کلاسیک در مورد زمان دیگه صدق نمی کنه) به عنوان فکر پایه یه گروه انتخاب میشه . مثل فلسفه صوفی گری که از تقریبا قرن پنجم شروع شد و تا قرن هشتم ادامه داشت . نمادهای بزرگ این تفکر هم شیخ ابوسعید ابوالخیر ، سنایی ، عطار ، مولانا ، شاید جامی و در نهایت شیخ بهایی در دوقرن بعد از آن . این فلسفه باعث ایحاد روش های علمی در ذهن دانشمندان میشه که در راس آن مادر علوم ریاضی قرار داره و برای این امر ما همیشه نیاز به ابزاری داریم که بتوانیم اون فکر رو عملی کنیم که بخش اعظم این کار بر عهده مهندسان ( مخصوصا مهندسان مقتدر عمران) است .

بی نهایت در ریاضی یا ببی نهایتی که ما داریم متفاوته . بی نهایت ریاضی مطلقه و بی نهایتی که ما در  زندگی از آن استفاده می کنیم نسبی . برای ما چیزهای بسیار بزرگ بی نهایت محسوب می شوند ، حال هر کس نسبت به ذهن خود بی نهایت های متفاوتی داره . مثالش در مهندسی عمران در زلزله پارامتری به نام ضریب بزرگ نمایی داریم ، این پارامتر تا بی نهایت ریاضی ادامه دارد ، در واقع دامنه ای از صفر تا بی نهایت دارد ، اما ما در مهندسی عمران چون هیچ وقت ساختمانی به این ضریب نخواهد رسید آن را 20 فرض می کنیم . حداقل در مهندسی عمران من از این مصال ها زیاد دارم .

در نهایت یکی از مشکلات فلسفه بی نهایت بودن اونه ، به خاطر همین در هر دوره ای محدودیت بر آن نهاده می شود که متاسفانه بسیاری از این مرزها به اسم دین است . مرز یکی از خصوصیات موجود متفکره و من هم اعتقاد دارم مرز نماد موجود متفکره . فرق ما با حیوانات در همین جا معلوم میشه . مثلا در کشور ما که بعضی اوقات به علت دلایل واهی و به اسم دینی که پیامبرش بزرگترین دعوت خود را به علم می داند و در دوران جانشین او حضرت علی ، بسیاری از مشکلات فلسفی روزگار آن دوره حل شد ، برخی فیلسوف ها رد می شوند و برخی نظریات ممنوع اعلام می شوند . این برای من عجیبه که کشوری فیلسوفی به عظمت شیخ الرئیس ابوعلی سینا داره که میگه نظریات همگان باید به نقد گذاشته بشه در صورت مناسب بودن استفاده بشه ، این اتفاق می افته .

من با این عقیده هم که تفکر جدید منحصر به دانشجوهای این رشته است ، مخالفم . چون مثلا انیشتین با نظریه نسبیت فلسفه جدید بنا نهاد و خیلی از مرز های فلسفه رو در نوردید . در مورد این که فلسفه قدیمی هم درسته هم باید همیشه طبق نظر شیخ الرئیس عمل کنیم .

روزگار و چرخ انجم سر به سر بازیستی
گر نه این رو دراز دهر را فرداستی
ناصر خسرو قبادیانی

تبلیغ : اگر تاکنون با نظریات من آشنا شده باشید با بعضی عقاید من که یکی از آن ها در مورد مهندسی بی پایان عمرانه ، آشنایی دارید ، به امید خداوند منان قصد اون رو دارم که فلسفه در مهندسی عمران رو به صورت مقاله منتشر کنم ، هم چنین در مورد جهان بدون مرز فلسفه پست مدرن هم مقاله دارم . امیدوارم ازش استقبال بشه .

ببخشید متن هم خیلی طولانی شد

آفلاین CIVILAR

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #3 : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۳:۱۶:۲۷ »
اما نکته جالب برای من اینه که بعضی کسانی که انتقادی به این وضعیت دارند ، خوشان این گونه رفتار می کنند . مثالش برای من تو خود این فروم افتاد . به خاطر این ک بنیان فکری و فلسفه درونی من با بقیه متفاوته همه ، محبوبیت ارسال های من صفر شد . برای من مسئله ای نیست تا وقتی که کسی نتونه من رو در مورد فلسفه فکری من قانع کنه من از حرفم عقب نشینی نمی کنم . همان طور که سقراط نکرد و کشته شد . به من می گن توهین شده ، اما مگه همیشه زمان رخ دادن تفکرات جدید ، اون تفکرت توهین انگاشته نشده اند . مگه به حضرت محمد (ص) نگفتند ، تو به ما و خدایان ما توهین می کن . عین القضات چرا بر دار شد . سهره وردی چرا به دار آویخته شد . غیاث الدین جمشید کاشانی چرا مجبور به برگزاری مناظره شد . گالیله چرا نابود شد و ... نمی دانم فقط این اتفاقات برای من خیلی جالبه ، خیلی جالبه در وصف نمی گنجه

در نهایت فقط می توانم بگویم

الهی به مستان میخانه ات
به عقل آفرینان دیوانه ات
-----------------------------------------
رضی الدین آرتیمانی
هم استانی من و آقای کوکبی و خانم فیلوسوفیا و ...

آفلاین A.Ehsani

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #4 : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱:۴۶ »
از بقراط می پرسن: فرق فلاسفه و ریاضیدانها چیه؟
میگه: ریاضی دانها هر مسئله ای رو سعی میکنن با کمک ریاضی حل کنن ولی
فلاسفه چیزهای حل شده رو هم با کمک فلسفه به مسئله تبدیل می کنن!!

آفلاین اجـاقـی

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #5 : ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳:۰۱ »
نقل قول
اما نکته جالب برای من اینه که بعضی کسانی که انتقادی به این وضعیت دارند ، خوشان این گونه رفتار می کنند . مثالش برای من تو خود این فروم افتاد . به خاطر این ک بنیان فکری و فلسفه درونی من با بقیه متفاوته همه ، محبوبیت ارسال های من صفر شد . برای من مسئله ای نیست تا وقتی که کسی نتونه من رو در مورد فلسفه فکری من قانع کنه من از حرفم عقب نشینی نمی کنم . همان طور که سقراط نکرد و کشته شد . به من می گن توهین شده ، اما مگه همیشه زمان رخ دادن تفکرات جدید ، اون تفکرت توهین انگاشته نشده اند . مگه به حضرت محمد (ص) نگفتند ، تو به ما و خدایان ما توهین می کن . عین القضات چرا بر دار شد . سهره وردی چرا به دار آویخته شد . غیاث الدین جمشید کاشانی چرا مجبور به برگزاری مناظره شد . گالیله چرا نابود شد و ... نمی دانم فقط این اتفاقات برای من خیلی جالبه ، خیلی جالبه در وصف نمی گنجه

دوست عزیز جناب civilar باز هم از اینکه به مطالب فلسفی توجه دارید کمال قدر دانی را دارم ، و از نظرات شما سپاسگزارم

و اما، من فکر نمی کنم این قسمت از مطالب شما به این تاپیک مربوط باشد .شما باید عقاید و جهان بینی تان را در  بخش

گفتگوی آزاد مطرح کنید.اضافه کردن این مطالب به این قسمت باعث می شود  کسی که مباحث فلسفی را دنبال می کند

و هیچ اطلاعی از مطالب قبلی شما ندارد و همچنین افرادی که بعنوان میهمان وارد این قسمت می شوند و فقط قصد اطلاع

از مباحث فلسفی را دارند با مشکل مواجه شوند و نتوانند مفاهیم را از هم تشخیص دهند بخصوص افرادی که تسلط کافی بر

فلسفه ندارند .و با توجه به اینکه در فلسفه آراء و عقاید بسیاری موجود است مطالب شما با اصل مطالب فلسفی خلط

می شود . لذا از شما تقاضا دارم که تنها پیرامون مطلب خواسته شده نظرتان را بیان نمائید نه اینکه به تبلیغ رشته خود و یا

مقایسه بین رشته ها بپردازید و هر مطلب را در جای خود مطرح نمائید .از همکاری شما بسیار سپاسگزارم

در ضمن برای تغییر در سر فصل های فلسفه که در حال حاضر از شکل منسجمی برخوردار نیست در تلاش هستم

تا نمودار بهتری ارائه دهم تا کاربران علاقه مند به مباحث فلسفی راحت تر بتوانند مطالب را دنبال و بررسی نمایند.

انشاءال..در آینده ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

باآرزوی موفقیت روز افزون برای شما
mahak2 - لذت فلسفه - متا
دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

آفلاین CIVILAR

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #6 : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۷:۵۰ »
بله با عرض پوزش ولی این مطلب در واقع در ادامه مطب اصلی من بود که به علت مشکلاتی نشد و مجبور شدم تو یه پاسخ جدا اون رو مطرح کنم . ولی به مطلب ارسالی من خیلی ربط داشت شما دفت کنید .

آفلاین اجـاقـی

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #7 : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶:۴۱ »
با سلام خواهش میکنم ، البته بنده مطالب شما را با دقت مطالعه کردم و متوجه ارتباط آن ها شدم ، و اگر شما به

دقت حرف های مرا خوانده باشید ، در مطالب قبلی هم مباحثی مطرح شده بود که به سوال بنده ارتباط چندانی نداشت.

و مقصود بنده مجموع بود.

نقل قول
لذا از شما تقاضا دارم که تنها پیرامون مطلب خواسته شده نظرتان را بیان نمائید نه اینکه به تبلیغ رشته خود و یا

مقایسه بین رشته ها بپردازید و هر مطلب را در جای خود مطرح نمائید .

موفق و پیروز باشید در ضمن خسته امتحانات هم نباشید
mahak2 - لذت فلسفه - متا
دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

آفلاین CIVILAR

xx - لذت فلسفه - متا
پاسخ : لذت فلسفه
« پاسخ #8 : ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۹:۱۶ »
این مطلبی هم که آقای احسانی به نقل از بقراط (دانشمند ...) ارایه کردند ، فکر می کنم همون چیزی بود که من گفتم ولی من بیشتر بسطش دادم .


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

xx
فلسفه چیست ؟

نویسنده CIVILAR

1 پاسخ ها
1619 مشاهده
آخرين ارسال ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۹:۴۲
توسط اجـاقـی
xx
نیاز به فلسفه

نویسنده اجـاقـی

0 پاسخ ها
1172 مشاهده
آخرين ارسال ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۷:۳۲
توسط اجـاقـی
xx
کارکردهای فلسفه

نویسنده active

0 پاسخ ها
1094 مشاهده
آخرين ارسال ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۳:۱۹:۵۹
توسط active
xx
فلسفه در آغاز

نویسنده اجـاقـی

0 پاسخ ها
1075 مشاهده
آخرين ارسال ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۸:۳۲
توسط اجـاقـی
xx
فلسفه و عرفان

نویسنده اجـاقـی

0 پاسخ ها
1548 مشاهده
آخرين ارسال ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۲:۵۳
توسط اجـاقـی
xx
آیا فلسفه و دین با هم در تعارض اند؟

نویسنده اجـاقـی

0 پاسخ ها
1467 مشاهده
آخرين ارسال ۲۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱:۵۲
توسط اجـاقـی