• linkedin

تالار تخصصی حسابداری در تلگرام


گروه تالار تخصصی حسابداری در تلگرام فعال است و همکاران در محیطی صمیمانه و تخصصی در کنار هم هستند

می توانید در قسمت جستجوی تلگرام
accmeta
را سرچ کرده و یا از لینک زیر وارد شوید

گروه
https://t.me/accmeta/

وارد شوید.


telegram_128-min - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا

این گروه جهت تبادل نظر و انتقال تجربه در بین همکاران حسابدار ایجاد شده است.

حضورتان را ارج می نهیم

Google



normal_post - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا نویسنده موضوع: ثبت کلی یا جز به جز؟  (دفعات بازدید: 5016 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
ثبت کلی یا جز به جز؟
« : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷:۵۸ »
با سلام
دوستان زمانی که یه دارایی که از قسمتهای مختلفی تشکیل میشه رو خرید می کنیم آیا باید به صورت کلی ثبت کنیم یا جز به جز
مثال
فرض کنیم ما یه سیستم دوربین مدار بسته با مثلا 15 دوربین مختلف و دستگاه مرکزی خرید می کنیم
آیا بایستی کل سیستم رو به صورت کلی ثبت کنیم یا برای دوربین ها و کل سیستم ثبتهای مجزا بزنیم
و اگر بعد از مدتی مثلا دو سال یکی از دوربینها نیاز به تعویض داشت چطور ثبت می زینم آیا این هزینه است یا به بهای تمام شده اضافه میشه؟ (البته این مثال بود)


Linkback: https://irmeta.com/meta/b277/t13401/
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

بنر قبل از دومین ارسال در مرجع مالی

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #1 : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶:۱۶ »
سلام

 بطور كلي بايد ثبت بشود .تعويض دوربين در صورتيكه مبلغ بااهميت باشد به بهاي تمام شده همان دارائي منظور ميشود .
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #2 : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴:۳۷ »
سلام

 بطور كلي بايد ثبت بشود .تعويض دوربين در صورتيكه مبلغ بااهميت باشد به بهاي تمام شده همان دارائي منظور ميشود .
با تشکر
آیا این موضوع سلیقه ای عمل میشه یا ماده قانونی خاصی داره؟
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #3 : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷:۱۸ »
با تشکر
آیا این موضوع سلیقه ای عمل میشه یا ماده قانونی خاصی داره؟
ماده قانوني خاصي ندارد بلكه بر اساس تجربه مي باشد البته اين تجربه مختص من نيست بلكه خيلي از حسابداران اين تجربه را دارند و همين طور عمل مي كنند .
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #4 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰:۳۰ »
با تشکر از توضیح کاملتون
حال اگه در اینجا تعویض قسمتی از این سیستم مطرح باشه چطور عمل می کنین ؟
آیا باید به فاکتور های گذشته مراجعه کرد و به نصبت،مقادیر تعویض شده رو از بهای تمام شده کم و مقادیر جدید رو اضافه کرد؟

آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #5 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲:۰۲ »

حال اگه در اینجا تعویض قسمتی از این سیستم مطرح باشه چطور عمل می کنین ؟
آیا باید به فاکتور های گذشته مراجعه کرد و به نصبت،مقادیر تعویض شده رو از بهای تمام شده کم و مقادیر جدید رو اضافه کرد؟
سلام
 كار خاصي انجام نمي دهيد اگر اين مبلغ با اهميت باشد به بهاي تمام شده دارائي اضافه مي شود و از تاريخ اضافه شدن استهلاك آن منظور مي گردد اگر كم اهميت بود به هزينه سالجاري منظور مي گردد .
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #6 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹:۳۹ »
سلام
 كار خاصي انجام نمي دهيد اگر اين مبلغ با اهميت باشد به بهاي تمام شده دارائي اضافه مي شود و از تاريخ اضافه شدن استهلاك آن منظور مي گردد اگر كم اهميت بود به هزينه سالجاري منظور مي گردد .
بله راجع به کالای جایگزین شده البته
ولی قسمتی از کالای اولیه که از رده خارج شده را نباید از بهای تمام شده خارج کرد؟
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #7 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶:۵۰ »
بله راجع به کالای جایگزین شده البته
ولی قسمتی از کالای اولیه که از رده خارج شده را نباید از بهای تمام شده خارج کرد؟
نه چنين نمي كنيم ولي اگر اين قسمت را بفروشيم بايد در ساير درآمد و هزينه هاي غير عملياتي ثبت نمايم .
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #8 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸:۴۶ »
خب بر می گردیم سر مثال اول
فرض کنیم ما یه سیستم دوربین مدار بسته با مثلا 15 دوربین مختلف و دستگاه مرکزی خرید می کنیم
آیا بایستی کل سیستم رو به صورت کلی ثبت کنیم یا برای دوربین ها و کل سیستم ثبتهای مجزا بزنیم
و اگر بعد از مدتی مثلا دو سال یکی از دوربینها نیاز به تعویض داشت چطور ثبت می زینم آیا این هزینه است یا به بهای تمام شده اضافه میشه؟ (البته این مثال بود)
در اینجا اگر ما یه تغییر کلی در دارایی داشته باشیم .مثلا سیستم مرکزی دوربینها از کار می افتد و نیاز به تعویض دارد
اگر کل مبلغ رو به بهای تمام شده ببریم و از طرفی مبلغ بهای دفتری سیستم قبلی رو خارج نکنیم آیا ارزش دفتری دارایی مشکل دار نیست؟ و مبلغ بالایی رو نشان نمی دهد؟
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #9 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹:۳۴ »
خب بر می گردیم سر مثال اول در اینجا اگر ما یه تغییر کلی در دارایی داشته باشیم .مثلا سیستم مرکزی دوربینها از کار می افتد و نیاز به تعویض دارد
اگر کل مبلغ رو به بهای تمام شده ببریم و از طرفی مبلغ بهای دفتری سیستم قبلی رو خارج نکنیم آیا ارزش دفتری دارایی مشکل دار نیست؟ و مبلغ بالایی رو نشان نمی دهد؟
من يك مثال بزنم شما يك ساختمان احداث كرديد حالا ميخواهيد آنرا توسعه دهيد اجبارا بايد بعضي از قسمتهاي آنرا تخريب كنيد آيا از حساب ساختمان قسمتها ي تخريبي را ميتوانيد خارج نمايد . با اينكه مثال من مانند دوربينهاي مداربسته نيست ولي اگر يكجا سند بزنيد نمي توانيد قسمتي از آن را خارج نمايد مگر انكه جز به جز سند بزنيد و جدا جدا بتوانيد استهلاك آنرا برآورد نمايد كه اين خود مشكلات خود را دارد و فردي بعنوان جمعداراموال نيز حساب و كتاب اموال را نگه دارد ..
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #10 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰:۳۶ »
من يك مثال بزنم شما يك ساختمان احداث كرديد حالا ميخواهيد آنرا توسعه دهيد اجبارا بايد بعضي از قسمتهاي آنرا تخريب كنيد آيا از حساب ساختمان قسمتها ي تخريبي را ميتوانيد خارج نمايد . با اينكه مثال من مانند دوربينهاي مداربسته نيست ولي اگر يكجا سند بزنيد نمي توانيد قسمتي از آن را خارج نمايد مگر انكه جز به جز سند بزنيد و جدا جدا بتوانيد استهلاك آنرا برآورد نمايد كه اين خود مشكلات خود را دارد و فردي بعنوان جمعداراموال نيز حساب و كتاب اموال را نگه دارد ..
آقا فریدون ضمن تشکر و قدر دانی از شما دوست عزیز که تنها کسی هستی که در این بحث شرکت کردین
من با شما کاملا هم عقیده ام که این موضوع یک کار پر درد سر و کاملا وقت گیره
ولی موضوع سر اینه که واقعا کدوم روش درسته ؟
اگر دارایی هایی که 1-واقعا امکان تفکیک هست و 2- هر قسمت اون ارزش قابل توجهی داره و 3-می دونیم که با احتمال زیادی عمر مفید واقعی اونها با هم برابر نیست .
آیا باز هم بهتره به روش کلی ثبت کنیم؟
یا باید در اینجا تعمل کرد؟
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #11 : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶:۲۸ »
اگر دارایی هایی که 1-واقعا امکان تفکیک هست و 2- هر قسمت اون ارزش قابل توجهی داره و 3-می دونیم که با احتمال زیادی عمر مفید واقعی اونها با هم برابر نیست .
آیا باز هم بهتره به روش کلی ثبت کنیم؟
یا باید در اینجا تعمل کرد؟
دوست من اول گفتم تجربه ما حسابدارها كه شايد اشتباه باشد ميگويد مجموعه يك سيستم واحد را يكجا سند بزن مانند سيستم دوربين مداربسته ، سرور اتاق كامپيوتر ، تاسيسات برق ، تاسيسات آب ، تاسيسات اطفا حريق ، تاسيسات اتاق كمپرسور و .... كه خود شامل قطعات زياد و گرانقيمتي هستند ولي عكس اين اشتباه نبودة بلكه كار زياد و از آن مهمتر كنترل دقيق ميخواهد .
 موفق باشيد
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین sharifiy

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #12 : ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰:۵۲ »
سلام
من همین سوال رو در مورد فروش روزانه دارم ایا میشود تمام فاکتور های فروش روزانه که البته برای هرکدام طرف حساب تعیین شده رو در یک ثبت نوشت به این صورت:
صندوق     .........
تخفیفات فروش......
                 فروش............
طرف حساب.........
                 طرف حساب..........

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #13 : ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵:۰۹ »
سلام
من همین سوال رو در مورد فروش روزانه دارم ایا میشود تمام فاکتور های فروش روزانه که البته برای هرکدام طرف حساب تعیین شده رو در یک ثبت نوشت به این صورت:
صندوق     .........
تخفیفات فروش......
                 فروش............
طرف حساب.........
                 طرف حساب..........

سلام

 بله ميشود .
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین مرتضایی

  • کاربر متایی
  • ******
  • index - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
  • تعداد ارسال: 1.157
  • متا امتیاز 85173 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به مرتضایی
  • رای برای مدیریت : 22
  • متحد متا
  • تخصص: کارشناس ارشد حسابداری
  • سمت: مدیر مالی و اداری
  • استان / شهر: البرز - کرج
  • سپاس شده از ایشان: 434
  • سپاس کرده از دیگران: 231
xx - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا
پاسخ : ثبت کلی یا جز به جز؟
« پاسخ #14 : ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰:۴۷ »
استاد عزیز و توانا ، جناب مظفر عرض ادب و احترام خدمت شما و کلیه دوستان

بنده ابتدا سئوالی داشتم ازدوستمون ، اینکه آیا قطعات دوربین مدار بسته بعنوان مثال سیستم مرکزی گارانتی ندارد که شما درزمان ایجاد مشکل ملزم به تعویض آن و پرداخت وجه شده اید ؟
در ضمن جناب مظفر فرمودند :
دوست من اول گفتم تجربه ما حسابدارها كه شايد اشتباه باشد ميگويد مجموعه يك سيستم واحد را يكجا سند بزن مانند سيستم دوربين مداربسته ، سرور اتاق كامپيوتر ، تاسيسات برق ، تاسيسات آب ، تاسيسات اطفا حريق ، تاسيسات اتاق كمپرسور و .... كه خود شامل قطعات زياد و گرانقيمتي هستند ولي عكس اين اشتباه نبودة بلكه كار زياد و از آن مهمتر كنترل دقيق ميخواهد .
 
که  100% با این موضوع موافقم ،کما اینکه در بعضی مواقع ثبت داراییهای ثابت با تفکیک کردن به تفضیلی از لحاظ کنترلی و آماری بهتر است ، اما جناب مظفر شما در تاپیکی که مربوط به استاندارد 24 حسابداری بود فرمایش جناب آراز را تایید نمودید و فرمودید در یک ساختمان ممکن است سرفصل جداگانه ایی برای اتاق ژنراتور و تاسیسات برق ایجاد نماییم که من با این موضوع مخالف بودم اما در بالا همین مسئله را شما تایید کرده اید .

دوست عزیز شریفی بزرگوار

منظور شما از این ثبت چیست ؟
طرف حساب.........
                 طرف حساب..........


با تجدید احترام
" فرشته های زمینی منتظر یاری شما هستند "
جهت عضویت در گروه محک و شرکت در این امر خدا پسندانه به لینک ذیل مراجعه فرمایید
منتظر حضورسبز شما هستیم

mahak2 - ثبت کلی یا جز به جز؟ - متا

بنر بعد از آخرین ارسال در مرجع مالی


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter
 


anything