كارگزینی هتل
(بخش اول)
كارگزینی هر مؤسسه را باید یكی از پستها و مشاغل حسّاس و قابل توجه به شمار آورد و برای آن اهمیت خاصی قائل شد.مسئول كارگزینی هر تشكیلات، عضوی است كه با كلیه پرسنل، به شیوه های گوناگون ارتباط دارد و این ارتباط منحصر به استخدام افراد نیست بلكه مادام كه تشكیلات موسسه پابرجاست، كاركنان آن در تمام مدت خدمت با كارگزینی سر و كار خواهند داشت. روی همین اصل كارگزینی می تواند در سرنوشت شغلی و حقوقی كاركنان اثر مثبت یا منفی داشته باشد.
چنانچه كارگزینی وظایف خود را به خوبی انجام دهد و مقررّات مربوط به امور استخدامی و حقوقی پرسنل را دقیقاً رعایت نماید، می توان امیدوار بود كه موجبات دلگرمی كاركنان فراهم خواهد شد و با نهایت علاقه و جدیت به كارخود ادامه خواهند داد و جریان كارها نظم و انسجام خود را حفظ خواهد كرد، ولی اگر كوتاهی و سهل انگاری درامور كارگزینی به هرحد و اندازه ای وجود داشته باشد یا مسئولان كارگزینی دروظایف خود نظرات شخصی و اغراض خصوصی را اعمال نمایند و حب و بغضی به خرج دهند، مسلّماً اثرات سوء آن دیر یا زود در پرسنل هتل مشهود خواهد شد و نتایج نا مطلوب آن در جریان گردش كار هتل اثر خود را خواهد بخشید.
كارگزینی هتل در درجه اول باید به اهمیّت وظایف خود پی ببرد و از این كه سرنوشت و حقوق افراد كثیری را در دست دارد، آگاه باشد و بداند، هر قدمی كه در احیای حق قانونی كارمندی بردارد به سود هتل برداشته است و هر غفلتی در این باره به زیان هتل تمام خواهد شد.
نیّات صادقانه و اعمال خوب كارگزینی هر تشكیلاتی به پرسنل دستگاه امید و اطمینان می بخشد كه حقوق حقه هركس محفوظ است. درنتیجه افرادنیزخودرا موظّف می دانندصادقانه كار كنند و حداكثر فعالیّت را درجهت حفظ منافع هتل معمول دارند.
اكثرگله ها وشكایتها ونارضایتیهای كارمندان ازمسئولان كارگزینی درزمینه های تضییع حق،اعّم ازحقوق ومرخصی وپاداش وعیدی واضافه كارومزایای دیگریا تبعیض ناروا بین كاركنان وموارد استخدامی ومسائلی ازاین قبیل می باشد.
چنانچه كارگزینی درمسائل یاد شده درحدود وظایف و امكانات و مقررات موضوعه ، درباره تمام پرسنل ،روش عادلانه وبی غرضانه ای در پیش بگیرد، قطعاً برای كسی جای نگرانی باقی نخواهد بود و با دلگرمی به انجام وظیفه مشغول خواهند شد.
البته در تمام مؤسسات مهم یا هتلهای بزرگ ، برای رؤسا یا مسئولان كارگزینی وظایف و تكالیفی وضع گردیده است كه ملزم به اجرای آن هستند و هر هتلی نیز باید حدود وظایف كاركنان خود را با توجه به مقتضیات و اهمیت هتل مشخص و معیّن نماید.
آنچه در این جا یادآور می شود، مواردی است كلی كه دارای اهمیت است و جزئیات كارهای مربوط به كارگزینی را مدیران هتلها تعیین می نمایند.
مسئولان كارگزینی در جریان استخدام پرسنل و مصاحبه با آنان قرار دارند ، باید در بدو امر افرادی را انتخاب واستخدام نمایند كه شایستگی انجام امور هتل را داشته باشند و بتوانند از عهده وظایفی كه به آنان واگذارمی شود برآیند .از سلامت كامل برخوردار باشند و كاری كه برای آنان در نظر گرفته می شود با شوق و علاقه كامل بپذیرند.
فرمها وبرگهای مربوط به درخواست كاروثبت مشخصات، مورد دقت قرارگیرد و از صحت مندرجات آن اطمینان حاصل شودوافرادی كه معرف استخدام داوطلب هستند از نظر هتل موجه و شناخته شده باشند.
به حضور و غیاب و مرخصیها و اضافه كاریها باید دقیقا رسیدگی شود و درلیست های پرداخت حقوق منعكس گردد تا درنظر محاسبه اشتباهی رخ ندهد و حقی از كارمند یا هتل ضایع نگردد.
مهمترازهمه شناخت كامل پرسنل از جهات مختلف است كه مسئولان كارگزینی باید برای این قسمت اهمیت خاصی قائل شوند، زیرا ممكن است مدیر هتل تغییر یابد و مدیریت جدید برای شناخت افراد شاغل ازنظرسوابق كار واخلاق ورفتار شخصیت وكارآیی و خصوصیات دیگر، نیاز به كسب اطلاعات كافی داشته باشد. در چنین مواقعی مسئول كارگزینی باید با نیّت پاك و عاری از هر نوع آلایشی آنچه را كه میداند دراختیار مدیریت جدید بگذارد.
صلاحیت و خلوص نیّت و بینش اصیل مسئول كارگزینی باید تا آن حد محرز و قابل باور وپذیرش باشدكه درگزارش وبیانات او اثری از سوء نیت و نشانه ای از غرض ورزی وجود نداشته باشد. این بی نظری و بی ریایی، روح علاقه و درستكاری و عزّت نفس را در كلیه كاركنان هتل تجسّم می بخشد و آنان را وادار می كندكه با وجدانی بیدار وآگاه و راحت وآسوده تا حد فداكاری، دلسوزی نمایند و بر مشكلات غلبه كنند و ذهن خود را از هر نوع خیالات و تصورات واهی بزدایند.
پرونده های مربوط به كاركنان هتل باید آنقدر صریح و دقیق و گویا باشد كه درصورت مراجعه مدیریت هتل، به عنوان روشنگر واقعیت و حقیقت تلقی شود وازتردیدو توهم مبرا باشد.كارت پرسنلی كه نمونه كه در این مقاله آمده است حاوی نكات ومندرجاتی است كه می تواند جایگزین خلاصه پرونده بسیار روشن و رسا و قابل استفاده باشد.
در این تعرفه كلیه مشخصات، مرخصی ها، تعطیلات، حضور و غیات، غیبتها، وضع رفتار و اخلاق، انضباط، كارآیی ، تشویق و قدردانی و حتی چگونگی نظافت شخصی كارمند منعكس شود و نظریه سرپرست قسمت را نیز در بر دارد و وسایلی را هم كه در اختیار كارمند گذاشته می شود، نشان می دهد.
هر موقع كه لازم باشد می توان اطلاعات مورد احتیاج را در عرض ماه و سال از این كارت به دست آورد.بدیهی است این كارت دور از دسترس پرسنل نگهداری می شود، ولی در موارد لزوم بخصوص مواقعی كه طرزكارورفتار و انضباط هر یك از افراد پرسنل مورد رضایت نباشد، باید تذكر داده شود تا درخود احساس مسئولیت كند و نسبت به اصلاح رویه و طرز كار خود مفید باشد.
كارت ورود وخروج و ساعت زنی هر یك از افراد دارای همان شماره ای خواهد بودكه دركارت پرسنلی ذكر گردیده است.
با این كه سرپرستان قسمتها ناظر بر اعمال و رفتار پرسنل زیر نظر خود هستند و اگر مشكلی پیش آید نسبت به حل آن اقدام می كنند. ولی مسئولان كارگزینی نیز موظف اند در موارد لزوم به خواسته ها و گله ها و شكایات پرسنل، دقیقاً رسیدگی نمایند و در رفع نیازمندیها و جلب رضایت آنان صمیمانه بكوشند و به درخواستهای آنان تا آنجا كه موازین و مقررات هتل اجازه می دهد توجه نمایند. زیرا دلسوزی و حمایت و دفاع از حقوق و مزایای حقه پرسنل از وظایف كارگزینی است و این مسأله به افراد پرسنل امید و دلگرمی فراوان می بخشد و صداقت و ایمان و نیروی كار آنان را بالا می برد.
آموزش و تأثیر آن درکیفیت خدمات هتل
پیش از بكارگماردن واستخدام افراد و پرسنل ، همواره بایدكه صفات و ویژگیهای
اخلاق پسندیده و صلاحیت معنوی آنها را با دقت بررسی نمود وروحیه مسئولیت پذیری و همكاری صمیمانه آنها با مدیرو مسئول هتل را بنظرآورد.
پس آنگاه كه دریافتیم خصلت های انسانی و ارزش های متمایز فردی و اجتماعی در متقاضیان، نمودی دارد، می بایست كه آنها را بردیگران برتری دهیم و به استخدام درآوریم. آشنایی با پیوند افراد با مالك هتل و یا دریافت توصیه و سفارش از این یاآن فرد خاص، نمی باید كه موجب آن شود تا كاری ناسنجیده انجام دهیم و كاری با چنان اهمیت رابه افرادی بی معیار و ناشناخته واگذار نماییم.
توان و كاربری افراد از دیگر خصایلی است كه می باید در آنها ریشه بگیرد و انتخاب و شناخت چنین افرادی چندان به آسانی نخواهد بود كه بتوان پیش بینی كرد. بسیاری از مدیران هتل ، برای تأمین نیروهای انسانی خود، در جستجوی اشخاص با تجربه ای هستند كه مدتی را در این كار و در هتل های دیگر گذرانده اندو نامی یاشهرتی یا وجهه ای اندوخته از چند و چون كار ، اطلاع یافته باشند. ناگفته پیداست كه چنین افرادی، خود ارجمندند و ارزشهایی برای كار در هتلداری به حساب می آیند، لیك باید به همین كاركنان نیز،آموزشهای لازم و مستمر تعلیم گردد، بایددر نظر داشت كه تنها دارا بودن ذوق و سلیقه یا مختصری پیش آگاهی و ابتكار، مانع از آن نشود كه به همین كاركنان نیز ،آموزش های لازم ومستمر تعلیم گردد زیرا بدست آوردن موقعیت و كسب وجهه برای هتل در چنان صورتی به مراتب سریعتر وكاملتر ممكن خواهد گشت. مدیران كارآزموده و با تجربه ، آسان می توانند افراد مورد نیاز خود را پس از انجام یك گفتگوی مصاحبه وار ، و در مدتی كوتاه ، به میزان هوش و دریافت و میزان درك و ذكاوت و پایه كاردانی و تجربه و توانایی اخلاقی و میزان تحصیل و دانش و بینش در خواستاران كاردر هتل ، پی ببرند . با اندكی دقت در رفتار و بعضی واكنش های ناخود آگاه كه در آنها مشاهده می شود ، می توان تا حدودی بر توانایی شخصیت آنها نیز وقوف پیدا كرد . در اینجا است كه یك مدیر مجرب می تواند تصمیم درست خود را تعیین كند كه شخصی معین را درسیستم هتلداری جای بدهد و استخدام كند و یا از وی بگذرد .
هر یك از هتل ها ، عضوی از خانواده گسترده و عظیم هتل های جهانی بشمار می رود و كاركنان هر یك از هتل ها نیز همچون اعضاء به هم پیوسته خانواده جهان گستر هتل های دیگر در پهنه گیتی به حساب می آیند . یك هتل ، خود ، همچون یك خانواده است كه كه رشته پیوستگی میان كاركنانش ، بصورت همان روابط صمیمانه شغلی و حرفه أی برقرار می گردد . هرچه استحكام شخصیت افراد پایدارتر و روحیه مسئولیت پذیری و احساس صمیمیت در میان اعضاء چنین خانواده ای قوی تر باشد ، محبوبیت و شهرت نیكو و موفقیت روز افزون آنها نیز بیشتر خواهد بود . سستی یا بی علاقگی و نبود احساس مسئولیت در هر یك ازاین اعضاء ، همچون بیماری واگیرداری است كه نباید بدان فرصت گسترش داد . استحكام درون و قدرت روحی و شخصیت فرد ، عامل تعیین كننده برای دستیابی به موفقیت فردی واجتماعی است .كاركنان یك هتل می بایست ازاین امتیازها بطورهرچه كاملتر بر خوردار باشند .
تجربه داشتن و برخورداری از پیشینه
نیكو و خوشنام بودن در جامعه هتلداران ، امتیازی ارزشمند است ، لیكن همچنان كه پیش از این یادآور شدیم ، روحیه پذیرش مسئولیت و شیوه اجرای آن و برخوردار بودن از منش و بینش فردی و اشتیاق درونی به كار هتلداری ، ودیعه ای است كه در نهاد هركس نمی توان سراغ آن را گرفت .
انسان ها و نیروی بدنی آنها ، خواه كاركنان یك موسسه باشند یا كارمندان یك اداره یا یك شركت را تشكیل دهند،تفاوت چندانی بایكدیگر ندارد، هریك به انجام آنچه كه خود را بدان موظف می شنا سند ، اشتغال می ورزند واز این روی می توان آنها را همچون یك تن واحد درنظر آورد ، چرا كه این یك ، برآن دیگری مزیت نمی یابند و بر یكدیگر برتری ندارند . ولی عامل تعیین كننده ای كه در محدوده شغلی ودرچهار چوب مسئولیت و وظیفه یكی را بر دیگری امتیاز می بخشد ، شیوه
تفكر،توانایی رهبری ، قدرت و صلابت ، هوش و ذكاوت ، اراده و تصمیم گیری بجا و بموقع است كه در یك عبارت ، آن را به شخصیت و روحیات فردی تعبیر می كنیم و همین معیار است كه یك مدیر با تجربه را در تشخیص صحیح كاركنان محیط خودیاری می رساند و تفاوت های موجود میان آنها را آشكار می كند .
مدیران هتل ها بایدتوجه دقیق بدین نكات مبذول دارندودر پی آن باشند كه شناخت كافی از تما می كاركنان هتل بدست آورند ،توان و استعداد های شغلی هر یك از آنها را بسنجند و آنگاه به هر یك از كاركنان خود ،مسئولیتی در خور توان و شغلی متناسب با شایستگی های او به وی بسپارند.
اكنون یك پرسش مطرح می گردد :كدام هتل ها بهتر می توانند در جذب و بكارگیری افراد مجرب و شایسته ، موفقیت داشته باشند ؟
پاسخ بدین پرسش به عواملی چند بستگی دارد و همین عوامل هستند كه شكست و سرخوردگی و یا موفقیت و امیدواری و نیكنامی روز افزون را برای یك هتل . مدیرآن ، در گرو خود دارند. از جمله این عوامل می توان : چگونگی رفتار با یك یك افراد پرسنل ، آینده نگری مسئولین هتل ها ، محتوی برنامه هایی كه برای رشد و توسعه هتل و ثبات و رفاه كاركنان تنظیم كرده اند ،نحوه مدیریت هتل ، طرز برخورد مدیر با كاركنان و شیوه مدیریت او ، میزان حقوق و مزایای پرداختی به كاركنان با توجه به مشكلات آنها و دیگر مسائل رفاهی و معیشتی را یادآوری نمود .
ولی سر آغاز این عوامل را باید علاقمندی مدیریت هتل به كارآموزش كاركنان و نیروهای انسانی هتل و بالا بردن سطح فرهنگ و دانش یك یك آنها دانست ، اجرای برنامه های صحیح آموزشی به یك مدیر دور اندیش و آینده نگر این نوید را خواهد داد كه چشم اندازی پر امید و درخشان به همراه نام نیك وآوازه بلند در انتظار اوست و این است آن موفقیتی كه یك مدیر واقعی باید درتحصیل آن بكوشد . به تأكید می گوئیم و تكرار می كنیم كه مدیران هتل باید به آموزش دادن و پرورش فرهنگی كاركنان خود به نهایت درجه اهمیت دهند و برای دستیابی بر این هدف ها ، از همكاری و مساعدت مدیران متخصص و با تجربه دیگر استفاده برگیرند و از آنها به منظور آموزش دادن به كاركنان خود ، دعوت نمایند . این شیوه می تواند بسیار موثر و كامل تراز آن باشد كه مدیر هتل ، خودبخواهد به كاركنانش آموزش دهد، چرا كه در اجتماعی از كاركنان كه با هدف آموزش برگزارگردیده وباید همچون كلاس درس ، تنها بهمسائل آموزشی لازم پرداخته شود ، ممكن است كه مشكلات و موضوع های فردی و خصوصی و یا دیگرمسائل غیر مربوط به برنامه آموزش در جمع شركت كنندگان مطرح گردد. این واقعیت را باید پذیرفت كه طرح اینگونه مسائل خود شیوه ای است كه می تواند به حل و رفع آنها بینجامد ، لیك در چنان صورتی نمی توان انتظار داشت كه مشكلات مربوط به آموزش صحیح كاركنان نیز به انجام برسد .اینست كه دعوت از دیگر مدیران كار آزموده بهتر می تواند به پیشبرد آموزش كاركنان ، یاری برساند و دستیابی بر هدف مطلوب را ممكن سازد .
دراجرای برنامه آموزشی كاركنان هتل می بایست كه تا آنجا كه ممكن است از شیوه های آموختن مربوط به حافظه های مختلف كه درنهاد هركس وجود دارد ، بهره گیری نمود .
حافظه شنوایی ، حافظه بینایی و شیوه آزمایش و خطا ، از مراكز مغزی و استعدادهای یادگیری افراد شمرده می شوند. نمایش فیلم ها و اسلاید های آموزشی ، توصیف و شرح مطالب و بازدید از دیگر هتل ها و آشنائی با طرزكارگردانندگان آنها ،بخصوص در صورتی كه به كسب موفقیت هایی دركارهای خود نیز ، شهرت یافته باشند ، می تواند تاثیرشگرفی درآموزش كاركنان هتل داشته باشد .
نیروی انسانی و گردانندگان یك هتل ،نهایت اهمیت را دركار اداره هتل دارند و به همین دلیل است كه باید این نیرو را هرچه دقیق ترزیر نظرگرفت مدیران دلسوز و آینده نگر و خواستار پیشرفت باید بر این عقیده باشند كه نیروی انسانی بی نقص و ستوده و سلامت و كارآزموده، بزرگترین سرمایه برای هتل آنها بحساب می آید.
آموزش صحیح به كاركنان هتل باید تمامی كاركنان و سرپرستان در بخش های مختلف را،شامل گردد وبرنامه های آموزشی باید چنان تنظیم شوندكه جنبه ها ی نگاهداری و حفظ آموزش ها و همچنین توسعه و پیشرفت مطالب آموزشی با توجه به مقتضیات روز، درمحتوی آنها رعایت گردد.
از نكات مهمی كه باید به هنگام استخدام افراد، مورد توجه قرارگیرد، تعداد سالهای عمر و سنینی متقاضیان كاردر هتل است. افراد جوان، دارای انرژی های جسمانی و فكری و روحی قویتر و پایا هستند و از اینروی، استعداد فراگیری بیشتری دارند و آمادگی آنها برای پذیرشمسائل نوین و آموزشهای جدید، افزونترازافراد سالخورده است. همچنین باید در نظر داشت كه همین افراد جوان هستند كه درآینده خواهند توانست با اندوخته ارجداری از تجربه ها و كارهای چندین ساله خود در خدمت هتل باشند و آن هنگامی است كه پای به مرحله كهن سالی و پیری گذاشته باشند و تجربه های سالیان پیش آنها بیشتر از توان و انرژی وكارآیی شان برای هتل حائز اهمیت خواهد بود، به سخن دیگر:
جوانی یك كارمند هتل با مصرف انرژی او در كار هتلداری می گذرد و در سنین پیری ، این تجربه اوست كه باید در خدمت هتل قراربگیرد. بهتر آنست كه مدیران هتل ها، معاونین خود را ازمیان افراد جوانتر كه به عنوان معاون یا سرپرست، مسئولیت بخشی از هتل را بر عهده خواهند داشت، انتخاب نمایند. این افراد نیز در جای خود به آموزش های روز و با توجه به دگرگونی های روزانه در سطح جهانی، احتیاج خواهند داشت. چنانچه یك مدیر دور اندیش برای آموزش پرسنل خود، سرمایه و وقت كافی معین نماید و آن رابكار بگیرد، نباید انتظار داشته باشد كه نتیجه اقدام خود را درفرصتی كوتاه بدست آورد. بلكه باید چنان بیندیشند كه صرف هزینه در این مورد، نوعی سرمایه گذاری دراز مدت است كه نتیجه وثمرش در زمانی طولانی عاید خواهد گردید. این اندیشه را نیز كه سرمایه گذاری در زمینه آموزش صحیح كاركنان هتل، اقدامی است كه زیان رسانی و خسارت در پی خواهد داشت، باید كنار گذاشته شود و به سر راه نیابد.
در نظر آوریم كه مدیر یا هر یك از پرسنل یكی از بخشهای هنل، پس از انجام كار روزانه ، در اجتماع آموزشی و دوره آن شركت نماید و بطور صحیح مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. اكنون میتوان نتیجه چنین اقدامی را در بلند مدت در نظر گرفت كه بسیار با ارزش و شگفت انگیز خواهد بود و هزینه های صرف شده در برابر آن ناچیز جلوه خواهد كرد. چنین سرمایه گذاری ها، خود دلیل بر مدیریت صحیح و علمی انجام شده از سوی مدیر هتل است كه در جهت تدارك آینده و برنامه ریزی های آموزشی و گسترش نیروی انسانی توانسته است گام های سازنده و مفید بردارد. علاقه و اشتیاق یك مدیر متخصص به آموزش كاركنان هتل خود، در واقع یك معیار مطمئن و یك كانال مؤثر برای ترفیع و پیشرفت افراد و پرسنل را تعیین می نماید . بطوریكه در هر موقعیت خاص كه به وجود یك فرد یا افرادی از بخش های مختلف نیازباشد، به آسانی میتواند آنها را برگزینند و از مهارت ها و قابلیت های آنها برای انجام مسئولیت جدید، اطمینان داشته باشد.
یادآور شدیم كه نتایج آموزش افراد، در دراز مدت حاصل میشود. هتل دارانی كه به این امر چندان اهمیت ندهند و توجه ننمایند، آینده ای ناپایدار وآمیخته با هرج و مرج در انتظار آنها خواهد بود كه از پدیده های تأسف بار آن میتوان ارائه سرویس نامطلوب ، ضایعات و ریخت و پاش فراوان ، هدر رفتن نیروی انسانی و سرمایه های باارزش دیگر رامثال آورد.
هتل های مشهور و بزرگ، بدین نكات بخوبی توجه دارند و اهمیت آن را به بهترین صورتی دریافته اند و این واقعیت را شعار خود قرار داده ند كه :"اگر پرسنل آموزش دیده و بافرهنگ وجود نداشته باشد، هتل نیز وجود نخواهد داشت. توسعه و افزایش نیروی انسانی و انجام برنامه های آموزشی آنها، شرط اساسی موفقیت و توسعه در هتلداری محسوب می گردد. آموزش هایی كه به هنگام كار و ارائه خدمت به كاركنان هتل داده میشود، این فرصت را برای مدیر اندیشمند فراهم می سازد تا هر چه دقیق تر ، به وجود نواقص احتمالی واقف گردد ودركوتاه ترین مدت در پی حلمسائل موجود برآید. آنچه كه در زمینه های آموزشی و در محیط های خارج ا ز محل كار به كاركنان آموخته میشود، با این هدف است كه آنرا به هنگام اجرای وظیفه بكار بندند و این امر زمانی ثمر بخش خواهد بود كه موجب ایجاد تحرك در نیروی آفرینش فكری و خلاقیت و ابتكار آنها گردد و باعث شود كه در جبران كمبودها و نواقص احتمالی خود، تلاش ورزند و خدمات شایسته و سرویس دلخواه و مطلوب و رضایتبخش به مراجعین ارائه نمایند. خویشتن را زیر سؤال ببرند و شخصی با فرهنگ و دانا و كارآمد و بی نقیصه از خود بسازند. از بروز حوادث ناگوار و ضایعات و اتلاف و ریخت و پاش ها جلوگیری نمایند و فعالیتهای روزانه خود را در هتل هر چه مفیدتر و سازنده تر انجام دهند كه این خود ، همچون یك روند شغلی همیشگی و اثربخش و سودمند ارزیابی می گردد.
ادامه دارد...
Linkback: https://irmeta.com/meta/b213/t6991/