Google


normal_post - مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است... - متا نویسنده موضوع: مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است...  (دفعات بازدید: 973 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آنلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است... - متا
  • تعداد ارسال: 2.906
  • متا امتیاز 2323493 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمي خورد بلکه دست از تلاش بر ميدارد
  • تخصص: Information Is Power
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 408
  • سپاس کرده از دیگران: 582
نقل قول
مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است...         طرح شده توسط سرکار خانم سودابه زارع

آقای محبی فر مدیر واحد بازرسی یک شرکت درجه اول است. وی شیوه مدیریتی مستقلی دارد و معتقد است باید کارکنان شایسته ای داشته باشد که بتوانند به طور مستقل کارهایشان را انجام دهند.
وی به تازگی نیرویی استخدام کرده است. اقای بهادری، در مصاحبه به نظر فردی مستقل رسید؛ هر چند که در حوزه تخصصی بهترین امتیاز را کسب نکرده بود. با این وجود چون در زمان استخدام ضرورتی نبود که حتما فردی با دانش تخصصی بهتری جذب شود؛ آقای بهادری استخدام شدند.
پروژه جدیدی برای واحد تعریف شده که آن مکانیزه کردن فرایندهای بازرسی بود. آقای محبی فر سه هفته فرصت داشت برنامه اجرایی و عملیاتی خود را تحویل دهد و چون درگیر یک فرایند آدیت بود؛ این وظیفه را به بهادری محول نمود. در حین تهیه برنامه یکی دو بار برای بهادری سوال پیش امد که آقای محبی فر به وی خیلی مختصر توضیحاتی داد.
چندین بار هم که همدیگر را کوتاه ملاقات کردند؛ اقای بهادری اعلام کرد که همه چیز خوب پیش میرود. کار در زمان مقرر تحویل داده شد. اما اشتباه انجام شده بود و باید دوباره از ابتدا انجام میشد.
سوال 1: مشکل اصلی چیست ؟
سوال 2: آقای محبی فر برای گزارش اشتباه چه باید بکند.
سوال 3: آقای محبی فر چطور باید اقای بهادری را در این پروژه سرپرستی می کرد.



Linkback: http://irmeta.com/meta/b212/t19977/
از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل     شبکه تجارت الکترونیک البرز

آفلاین b721947

با سلام

1- مشکل اصلی اینجاست که محبی فر، استقلال را بدون نظارت، در اختیار بهادری قرار داد (آزادی و استقلال بدون نظارت منجر به مفسده خواهد شد کما اینکه شد).

2- محبی فر، برای گزارش اشتباه، ابتدا باید نگاه اشتباه خود به مقوله استقلال را اصلاح کند. سپس موارد و اجزای ریشه ای که منجر به ایجاد اشتباه در گزارش شده است را پیدا کرده و برای رفع آنها به بهادری ارجاع دهد. بهادری فقط به استقلال نیاز ندارد بلکه در کنار استقلال، ارتقای دانش و همچنین تجربه نیز نیاز دارد که اگر نگاه محبی فر به بهادری نگاه مثبتی است منطقاً می بایست بهادری را به سمت افزایش دانش تخصصی هم سوق دهد. البته اشتباهات در حین کار صرفاً ناشی از تخصص پایین نیست.

3- محبی فر می بایست در جزئیاتِ اجرای پروژه به بهادری استقلال می داد اما در کلیات آن نظارت می کرد. یعنی پروژه را به چند مرحله و به چند بخش تقسیم می کرد، بهادری جزئیات هر مرحله را انجام می داد و در پایان هر مرحله، خروجی و نتیجه آن مرحله را به محبی فر گزارش می کرد و محبی فر نیز به همین منوال بر کلیت و خروجی هر مرحله نظارت می کرد. با این روش، از یک سو، اشتباهات بهادری در هر مرحله رفع و پروژه منجر به تأخیر نمی شود و از سوی دیگر، محبی فر از کارمندِ مستقلی که شناخت زیادی از وی ندارد آشنایی بیشتری به دست می آورد (چه بسا تمایل به استقلال در بهادری ناشی از اعتماد به نفس کاذب او باشد!).

با احترام

آنلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است... - متا
  • تعداد ارسال: 2.906
  • متا امتیاز 2323493 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمي خورد بلکه دست از تلاش بر ميدارد
  • تخصص: Information Is Power
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 408
  • سپاس کرده از دیگران: 582
با سلام

1- مشکل اصلی اینجاست که محبی فر، استقلال را بدون نظارت، در اختیار بهادری قرار داد (آزادی و استقلال بدون نظارت منجر به مفسده خواهد شد کما اینکه شد).


سلام و درود

آیا اساسا استقلال باید حفظ شود یا خیر؟
به نظر حضرت عالی معیار اینکه تا کجا باید استقلال فرد را در تمامیت گروه حفظ کنیم چیست؟

از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل     شبکه تجارت الکترونیک البرز

آفلاین b721947


اگر بخواهم خیلی ساده پاسخ بدهم عرض می کنم، محبی فر حداقل چند پروژه را می بایست با نظارت و مداقه جزئیتر با بهادری کار کند. در واقع محدوده استقلال بهادری را مرحله به مرحله وسیع کند. منطقی نیست به کسی که تجربه همکاری با او ندارید استقلال کامل بدهید. در ضمن، حتی شناخت هم که پیدا می کنید باز هم برای جلوگیری از خطا و بروز فساد لزوماً به صورت دوره ای می بایست از مجری پروژه گزارش گرفت. این رابطه تقریباً در همه شئونات سازمانی مصداق دارد. صاحبان سرمایه با هیأت مدیره، هیأت مدیره با مدیرعامل، مدیرعامل با مدیران اجرایی، مدیران اجرایی با کارمندان زیرمجموعه... صاحبان سرمایه حداقل سالی دو بار از هیأت مدیره و بازرس گزارش می خواهد، هیأت مدیره معمولاً ماهی یک بار به همراه مدیرعامل جلسه دارند، مدیر عامل معمولاً ماهی چند بار (حداقل ماهی دوبار) کلیات مسائل مدیریتی شرکت را از مدیران اجرایی مطالبه می کند (غیر از اینکه برای امضای اسناد و اوراق بهادار و قانونیِ شرکت صاحبان امضا اطلاعات جزئیتری از وضعیت حسابهای شرکت را از مدیران پایین تر خود مطالبه می کنند)، مدیران اجرایی، مثلاً مدیر مالی در اغلب موارد گزارش روزانه و در برخی موارد گزارش هفتگی از رؤسای حسابداری مطالبه می کند و همینطور، رؤسای حسابداری هم با کارشناسان زیر مجموعه خود در قالب دوره های کوتاه مدت تر وضعیت کارها را کنترل می کنند... البته کنترلها لزوماً با مراجعه حضوری یا با کاغذبازی انجام نمی شود بلکه کافی است مراحل کار به صورت سیستماتیک و نرم افزاری تعریف شوند.

با احترام مجدد

آنلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است... - متا
  • تعداد ارسال: 2.906
  • متا امتیاز 2323493 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمي خورد بلکه دست از تلاش بر ميدارد
  • تخصص: Information Is Power
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 408
  • سپاس کرده از دیگران: 582
درود بر شما

اگر بخواهم خیلی ساده پاسخ بدهم عرض می کنم، محبی فر حداقل چند پروژه را می بایست با نظارت و مداقه جزئیتر با بهادری کار کند. در واقع محدوده استقلال بهادری را مرحله به مرحله وسیع کند. منطقی نیست به کسی که تجربه همکاری با او ندارید استقلال کامل بدهید. در ضمن، حتی شناخت هم که پیدا می کنید باز هم برای جلوگیری از خطا و بروز فساد لزوماً به صورت دوره ای می بایست از مجری پروژه گزارش گرفت. این رابطه تقریباً در همه شئونات سازمانی مصداق دارد. صاحبان سرمایه با هیأت مدیره، هیأت مدیره با مدیرعامل، مدیرعامل با مدیران اجرایی، مدیران اجرایی با کارمندان زیرمجموعه... صاحبان سرمایه حداقل سالی دو بار از هیأت مدیره و بازرس گزارش می خواهد، هیأت مدیره معمولاً ماهی یک بار به همراه مدیرعامل جلسه دارند، مدیر عامل معمولاً ماهی چند بار (حداقل ماهی دوبار) کلیات مسائل مدیریتی شرکت را از مدیران اجرایی مطالبه می کند (غیر از اینکه برای امضای اسناد و اوراق بهادار و قانونیِ شرکت صاحبان امضا اطلاعات جزئیتری از وضعیت حسابهای شرکت را از مدیران پایین تر خود مطالبه می کنند)، مدیران اجرایی، مثلاً مدیر مالی در اغلب موارد گزارش روزانه و در برخی موارد گزارش هفتگی از رؤسای حسابداری مطالبه می کند و همینطور، رؤسای حسابداری هم با کارشناسان زیر مجموعه خود در قالب دوره های کوتاه مدت تر وضعیت کارها را کنترل می کنند... البته کنترلها لزوماً با مراجعه حضوری یا با کاغذبازی انجام نمی شود بلکه کافی است مراحل کار به صورت سیستماتیک و نرم افزاری تعریف شوند.

با احترام مجدد


اگر ممکن است این بحث را با نگاه درون سازمانی جلو ببریم

در نگاه درون سازمانی بحث اعتماد بسیار حائز اهمیت و یکی از توصیه های موکد به مدیران سازمانها تقویت این نگاه در شئونات مختلف درون سازمانی در کنار تقویت سیستم های ارزیابی است.

حال سوال اینجاست در قسمت قرمز شده هدف از دریافت گزارش دریافت اطلاعات کمی برای مدیریت صحیحتر است یا کنترل؟
از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل     شبکه تجارت الکترونیک البرز

آفلاین b721947


متوجه منظور شما از «کنترل» در مقابل (یا در تمایز با) «دریافت اطلاعات کمی» نمی شوم.

کنترل در اغلب موارد نیازمند دریافت اطلاعات کمی است. شما را به عنوان سرپرست انبارگردانی به کارخانه فرستاده اند. انبارگردانی 1 هفته طول می کشد. سیستم به گونه ای تعبیه و تعریف شده است که در پایان هر روز اولاً اعلام کنید که مثلاً چه تعداد از انبارها را کنترل کرده اید، دوماً اطلاعات مربوط به اقلام شمارش شده را نیز در سیستم درج کنید. مستحضرید که این اطلاعات از یکسو کمی است و از سوی دیگر برای کنترل کار شما دریافت می شود (البته بهتر است گفته شود که این اطلاعات برای کنترل کار دریافت می شود نه کنترل شما).

بنده حسب تجربه و ساختار تفکر سیستماتیک خویش معتقدم که هزار سال هم در این شرکت، سرپرست انبارگردانی باشید و شرکت نیز هزار درصد به شما اطمینان داشته باشد باز هم سیستم می بایست رعایت شود چرا که به عقیده این حقیر، رعایت سیستم بوده است که این اعتماد به شما را برای شرکت به ارمغان آورده است.


آنلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - مورد کاوی شماره 5: موضوع: این که کار ساده ای است... - متا
  • تعداد ارسال: 2.906
  • متا امتیاز 2323493 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمي خورد بلکه دست از تلاش بر ميدارد
  • تخصص: Information Is Power
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 408
  • سپاس کرده از دیگران: 582
متوجه منظور شما از «کنترل» در مقابل (یا در تمایز با) «دریافت اطلاعات کمی» نمی شوم.

کنترل در اغلب موارد نیازمند دریافت اطلاعات کمی است. شما را به عنوان سرپرست انبارگردانی به کارخانه فرستاده اند. انبارگردانی 1 هفته طول می کشد. سیستم به گونه ای تعبیه و تعریف شده است که در پایان هر روز اولاً اعلام کنید که مثلاً چه تعداد از انبارها را کنترل کرده اید، دوماً اطلاعات مربوط به اقلام شمارش شده را نیز در سیستم درج کنید. مستحضرید که این اطلاعات از یکسو کمی است و از سوی دیگر برای کنترل کار شما دریافت می شود (البته بهتر است گفته شود که این اطلاعات برای کنترل کار دریافت می شود نه کنترل شما).

بنده حسب تجربه و ساختار تفکر سیستماتیک خویش معتقدم که هزار سال هم در این شرکت، سرپرست انبارگردانی باشید و شرکت نیز هزار درصد به شما اطمینان داشته باشد باز هم سیستم می بایست رعایت شود چرا که به عقیده این حقیر، رعایت سیستم بوده است که این اعتماد به شما را برای شرکت به ارمغان آورده است.


ضمن تشکر از حضرت عالی
بگذارید اینطور عرض کنم که مدیریت تنها با داشتن اطلاعات کمی امکان پذیر است و در صورت فقدان اطلاعات کمی مدیریت بی معنا و معمولا به اعمال محدودیت میل می کند.

اما کنترل به خودی خود همیشه برای تصمیم گیری اعمال نمی شود و عمدتا برای حفظ ثبات و به منظور نظارت است.
ارزیابی نیز حالت دیگر کنترل است که به مقصود بررسی و مقایسه وضعیت حال نسبت به آینده است که امروزه بابت آن اصطلاح ارزیابی و مفهوم آن متداول است.

با این توضیح شما فرض بفرمایید از طریق ایجاد تغییراتی در رفتار پرسنل در پی مدیریت و بهبود در فرهنگ سازمانی در سازمان خود هستیم.
با ایجاد تغییرات تاکید بر برخی کنترل ها و اعمال شدت بر آن ممکن است نتیجه عکس در پی داشته باشد چنانچه همه مدیران با این موضوع درگیرند و در بسیاری موارد این اعمال شدتها نتیجه عکس دارد.

نکته دیگر این بحث توجه به ویژگیها و تیپهای شخصیتی افراد است


از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل     شبکه تجارت الکترونیک البرز


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

xx
مورد کاوی شماره 1: چطور بقیه از من بیشتر درامد دارند؟

نویسنده کـوکـبـی

6 پاسخ ها
1163 مشاهده
آخرين ارسال ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷:۵۴
توسط کـوکـبـی
xx
راه هاي ساده براي مديريت كارمندان

نویسنده سید علا سبزپوش

1 پاسخ ها
1316 مشاهده
آخرين ارسال ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰:۲۹
توسط m.amiri
question
تصمیم مدیریت در مورد یکی از اعضاء گروه

نویسنده DELFAN

3 پاسخ ها
1362 مشاهده
آخرين ارسال ۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۵:۲۱
توسط A.Ehsani
xx
مدیریت دانش، فرایند،فناوری و چند مورد عملی در صنعت

نویسنده keivan

0 پاسخ ها
2024 مشاهده
آخرين ارسال ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰:۴۳
توسط keivan
 


anything