Google


normal_post - دلیل عرفانی در مورد حجاب  - متا نویسنده موضوع: دلیل عرفانی در مورد حجاب  (دفعات بازدید: 1587 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین اکبرزاده

xx - دلیل عرفانی در مورد حجاب  - متا
دلیل عرفانی در مورد حجاب
« : ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۶:۰۶ »
دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب از استاد صمدی
کل عالم و مقام عصمت عالم اگر به صورت يک شکل و يک بافت و صورتي در بيايد، قهراً به بافت انسان در مي آيد . همانطور که قوه خيال، حقايق آنسويي را مطابق با مناسباتي که بينشان است، با اشکال اين سويي براي انسان پياده مي کند، قوه خيال عالم، عصمت نظام عالم را در نشئه طبيعت به صورت انسان شکل مي دهد و چون عصمت بيشتر با اسم شريف (الباطن) سازگار است، لذا به صورت زن شکل مي دهد، نه صورت مرد . چون مرد بيشتر با اسم ( الظاهر) و زن بيشتر با اسم شريف (الباطن) در ارتباط است . لذا همان مقام اسم شريف (الباطن ) آمده در شريعت و براي زن به صورت حجاب مطرح شده است
اين حجاب در حقيقت صفت خدا داشتن زن است، خداوند هم محجوب است. خودش فرمود: ((از پشت هفت هزار حجاب داريد من را مي بينيد ))اگر عدد را بالاتر ببرد باز هم حق است .
نه اين که دين اگر به زن مي گويد(( تو حجاب را نگه داشته باش )) اين العياذ بالله جسارت به زن است اين در حقيقت يک احترامي به زن است . به او مي گويد :((چون تو مطابق اسم شريف ((الباطن )) الهي پياده شده اي، ما نمي خواهيم که تو در معرض ديد هر کسي قرار بگيري، لذا محجوب باش. بگذار اگر ديگران مي خواهند تو را ببينند از پشت حجابها ببينند)) اين حجاب برگرفته از حجاب حق است، لذا حجاب دژ زن است، چه اينکه براي خداوند دژ است. فرمود هر چه کوشش کنيد نمي توانيد حقيقت غيبيه ذات مرا ببينيد، آنقدر محجوبم، آنقدر در حجابم، هر چه کوشش کنيد و حجابها را خرق کنيد و پاره کنيد باز هم همچنان مرا در پشت حجاب بايد ببينيد. هرگز من کشف تام نمي کنم، حتي در قرآن هم کشف تام ذاتي نکرد. قر آن هم اگر چه خدا را به ما معرفي کرد، اما يا با الفاظ يا با معاني يا با صور. هم الفاظ حجابند و هم معاني و هم صور حجابند. از پشت حجاب ها خدا خود را معرفي کرد و الا حق آنطوري که حق است، براي خلق جلوه نمي کند، که اگر بخواهد بکند لازمه جلوه گري حق براي خلق بساط خلق را جمع کردن است .
 زن تا موقعي که در حجاب است، حق است؛ موقعي که از حجاب در آمده است وجهه ي خلقي پيدا مي کند. وقتي وجهه ي خلقي پيدا کرد، ديگر تواناييش شکسته مي شود . اين است که حجاب براي زن يک احترام است که زن بيشتر شبيه به خداوند شود. و اگر مي خواهند ((عصمت اعظم )) را به صورت شکل زني در بياورد، ظاهراً به بهترين شکل در مي آورد که بهتر و زيباتر از اين چهره در نظام هستي پيدا نمي شود . لذا مشابه چهره جناب صديقه طاهره در عالم هرگز زني پيدا نمي شود، چه اينکه مشابه چهره پيغمبر و اميرالمومنين هرگز در عالم پيدا نمي شود .
حال که اين عصمت کبراي الهي را در حضرت صديقه طاهره تجلي کرده است او آنچنان در حجاب قرار مي گيرد که فقط امير المومنين لياقت ديدار همچنين جمالي را خواهد داشت . که به او گفتنند :((زهراي عزيز اگر علي ابن ابيطالب نبود براي تو هرگز در عالم کفوي پيدا نمي شد )) چون زن وشوهر بايد کفو هم ديگر باشند.
*** لازم به ذکر است که مراد از حجاب، حجاب اسلامی و قرآنی یعنی چادر است


Linkback: https://irmeta.com/meta/b562/t3959/

آفلاین hadigm

xx - دلیل عرفانی در مورد حجاب  - متا
پاسخ : دلیل عرفانی در مورد حجاب
« پاسخ #1 : ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵:۱۵ »
تناقض شیکی و حجاب
حجاب اگر به انگیزه عفت و عصمت است در یک کلام بمعنای جلب نظر نکردن به عمد است بواسطه
لباس،رفتار یا گفتار و روشھای زیستن . امروزه بسیاری معتقدند و حتّی در رسانه ھای ملی ما تبلیغ


می کنند که شیک بودن ھیچ تناقضی با حجاب ندارد. پس بھتر است شیک بودن را تعریف کنیم .
شیک بودن بمعنای جالب و جذاب و تحریک کننده بودن مسلماً ھر چه باشد در تضاد با امر حجاب و


عفّت است . حال اگر بواسطه چادر و نقاب ھم درجائی جلب نظر شود این ھمان حجاب ضد حجاب
است و یک نفاق آشکاراست و شبھه ای از مذھب ضد مذھب می باشد . بنابراین اگر منظور از حجاب


ھمانا جلب نظر نکردن نامحرمان باشد ھیچ قانونی قادر به محجبه نمودن و باعفت ساختن فرد یا
جامعه ای نیست . پس بھتر است که معنا و فرھنگ و انگیزه ھای حجاب و عفّت را توسعه و تعمیق


دھیم و اینقدر کلیشه ای و فرمالیستی عمل نکنیم . زیرا در یک جامعه مذھبی ھیچ زنی خطرناکتر از
زن فاسد محجّبه نیست زیرا ھم فتنه اش وسیعتر و نامرئی تر است و ھم دین خدا را بد نام میکند و


ھم نفاق را اشاعه می دھد . حجاب شیک بدتر از بی حجابی است . زن با حجاب زنی است که از
جلو مرد ھرزه ای عبور کند بی آنکه نظرش را بسوی خود بکشد چه با چادر و چه بی چادر ...........



کتاب " شریعت " استاد علی اکبر خانجانی (از مجموعه دایره المعارف عرفانی)
------------------------------------------------

تضاد حجاب و آزادی !
حجاب و عفّت در معنای قرآنی عبارت است از بستن دربھای (فروج) وجود زن بر نگاه نامحرمان و
ھرزگان حتّی اگر از اھالی یک خانه باشند ولذا در آیه حجاب سخن از مصونّیت در قبال کافران است
اعم از خویش و غیر .

زن موجودی نفوذ پذیر است زیرا ذاتا" پذیرنده است . پس ھر عضو و کرداری از زن یکی از فروج او
محسوب می شود لذا اگر بخواھیم موارد رعایت حجاب را نام ببریم بسیار زیاد است و بیش از آنکه


مربوط به اعضاء شود مربوط به رفتار است و بیش از آنکه مربوط به رفتار شود مربوط به نیّت زن است
.لذا اگر زن را در یک کیسه در بسته ھم نگه دارند او می تواند از درون آن بی عفتی خود را به فعل


آورد و ھر که را بخواھد در آن کیسه وارد کند .
و امّا مسئله دیگر مربوط به تعریف و ادراک ما از آزادی است . اگر آزادی وضعی مربوط به روان
 و اراده

   
---------------------------------------------------
   


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

xx
مناجات و کلامی عرفانی

نویسنده Moshashaei

0 پاسخ ها
1028 مشاهده
آخرين ارسال ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۴:۱۱
توسط Moshashaei
xx
خودشناسی و خداشناسی عرفانی

نویسنده Moshashaei

1 پاسخ ها
1812 مشاهده
آخرين ارسال ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴:۳۵
توسط حمید رستمی
xx
توضیحاتی در مورد ریکی. ریکی چیست ؟

نویسنده A.Ehsani

1 پاسخ ها
8059 مشاهده
آخرين ارسال ۲۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶:۳۰
توسط اجـاقـی
 

anything