• linkedin

تالار تخصصی حسابداری در تلگرام


گروه تالار تخصصی حسابداری در تلگرام فعال است و همکاران در محیطی صمیمانه و تخصصی در کنار هم هستند

می توانید در قسمت جستجوی تلگرام
accmeta
را سرچ کرده و یا از لینک زیر وارد شوید

گروه
https://t.me/accmeta/

وارد شوید.


telegram_128-min - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا

این گروه جهت تبادل نظر و انتقال تجربه در بین همکاران حسابدار ایجاد شده است.

حضورتان را ارج می نهیم

Google



veryhot_post - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا نویسنده موضوع: گرفتن تضامین از پرسنل  (دفعات بازدید: 49044 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین elham ala

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
گرفتن تضامین از پرسنل
« : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳:۲۳ »
با سلام خدمت دوستان

میخواستم بدونم آیا گرفتن سفته تضمین توسط شرکت از کسی که میخواهد به کار مشغول شود قانونی است ؟ واگر هست مبلغ آن تحت چه شرایطی تعیین میشود؟ اگر هم قانونی نیست چگونه میشود با کارفرما برخورد قانونی کرد؟

با تشکر

Linkback: https://irmeta.com/meta/b286/t8270/

بنر قبل از دومین ارسال در مرجع قانون تجارت کار و تامین اجتماعی

آفلاین اورش

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #1 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳:۱۶ »
با سلام

فكر كنم اصولا اين كار جنبه قانوني ندارد اصلا قانون اين اجازه به كارفرما نميدهد كه از پرسنل حقوق بگير  تضمين بگيرد

ولي متاسفانه بعضي از كارفرمايان هنگام استخدام سفته ميگيرند كه اگر زماني شخص خسارتي به شركت وارد نمود چون طبق قانون كار نميتوان از حقوق پرسنل خسارت كسر كرد و حتما بايد در دادگاه طرح دعوي گردد از محل ان سفته بتواند اقدام نمايد

البته بعضي از كارفرمايان براي اينكه حقوق كمتر از اداره كار به پرسنلشان پرداخت مينمايد سفته ميگيرند كه اگر زماني پرسنل شكايت نمود سفته به اجرا بگذارد

متاسفانه هيچ راه برخورد وجود ندارد چون يك مسئله شخصي نهايتش شما رو استخدام نميكند

ولي اگر مجبور به اين كار شديد حتما يك كپي از ان  بگيريد و يك رسيد تهيه نمايد كه اين فقره چك و يا سفته صرفا جهت ضمانت حسن انجام كار ميباشد و كليه مشخصات چك و سفته از قبيل مبلغ و شماره و تاريخ و شماره سريال و هرچي هست بنويسيد و از كارفرما بخواهيد براي شما مهر و امضا نمايد

البته بهتر نظر جناب رستمي بپرسيد

آفلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
  • تعداد ارسال: 2.931
  • متا امتیاز 2257983 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمی خورد بلکه دست از تلاش بر می دارد
  • تخصص: کارآفرین
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 410
  • سپاس کرده از دیگران: 588
xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #2 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶:۵۴ »
سلام

البته اخذ سفته وجاهت قانونی دارد و بخشی از هر قرارداد تضمینهاست .

اما مفاد قرارداد عامل تعیین کننده خواهد بود .

                                                    با احترام
از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

آفلاین A.Ehsani

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #3 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲:۱۴ »
سلام

قانون کار فقط زمانی دخالت میکند که بین کارگر و کارفرما اختلافی وجود داشته باشد. طبق قانون کار میتوان طبق توافق دو طرفه و رضایت آنان  اسناد انتظامی هم گرفت. این اسناد شاید به هر میزانی از سمت کارفرما گرفته شود اما راجع به اجرای آن کارفرما بدون نظر هیئت تشخیص اداره کار نمیتواند کاری انجام دهد و میزان آن هم باید درحد مسئولیت های مالی افراد باشد.

البته کارگر هم باید فهیم باشد و خیلی مواقع کارگر چکهای سفید امضاء و غیره تحویل میدهد که اشتباه است . لذا هر سندی که تحویل داده میشود باید در متن قرارداد قید و توی شرح آن هم ذکر شود بابت تضمین حسن اجرا کار.

آفلاین آیلان

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #4 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴:۳۸ »
و استاد اینجا یک سوال برام پیش اومد و اون اینه که درسته اگر پشت سفته امضا بشه مبلغش 2 برابر مبلغ کل سفته می شه؟
البته چک روئ نمی شه کاری کرد اگه حسن اجام کار  در ان قید شده باشد چون بانک پشت چک هست اما سفته محکم تره و دولت پشتشه؟
آیا این درسته؟یا به اشتباه در اذهان وارد شده؟
سامانه اطلاعات مالیاتی سام                                                         Emails are not allowed

آفلاین اورش

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #5 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱:۰۴ »
سلام

البته اخذ سفته وجاهت قانونی دارد و بخشی از هر قرارداد تضمینهاست .

اما مفاد قرارداد عامل تعیین کننده خواهد بود .
                                     

جناب كوكبي در مورد قراردادهاي كاري كه يك شخص با شركت و يا يك شخص ديگري ميبندد كه يك كار مشخصي را انجام دهد مثل قرارداد پيمانكاري و غيره  فرمايش شما صحيح است
ولي در مورد قرارداد كار موقت پرسنل هيچ اشاره اي به حق گرفتن تضامين نيامده و يك امر كاملا شخصي ميباشد و معمولا در قرارداداورده نميشود

چون خود من براي يكي از دوستانم چنين مشكلي پيش امده بود كه ايشان مسئول فروش يك شركت بزرگ بودند و در زمان قرارداد كارفرما سفته اي با مبلغ بالا از ايشان گرفته بود و متاسفانه دوست من هيچ رسيدي دال بر اينكه بابت حسن انجام كار است نگرفته بود و با كارشناس اداره كار كه صحبت كردم گفت ايشان ميتواند صرفا جهت حقو حقوق شكايت كند ولي دادن چك و سفته كارگر به كارفرما يك مسئله شخصي است و در روند پيگيري پرونده شاكي تاثيري ندارد و ما اجازه قانوني نداريم كه به كارفرما بگويم كه حق به اجرا گذاشتن ان را ندارد 
و نهايتش دوست من مجبور شد در ازاي گرفتن تضمين در خارج از اداره كار  رضايت دهد و پرونده مختومه شود

اما راجع به اجرای آن کارفرما بدون نظر هیئت تشخیص اداره کار نمیتواند کاری انجام دهد و میزان آن هم باید درحد مسئولیت های مالی افراد باشد.


جناب احساني بشرطي كه در قرارداد شخص عينا يك بند در مورد دادن تضمين با مشخصات كاملش توضيح داده شده باشد با راي هيئت تشخيص ولي اگر همين جوري داده باشد و در قرارداد نيامده ويا رسيدي دريافت نكرده براحتي كارفرما ميتواند بگويد يك طلب شخصي بوده ايا سند و مدركي دال بر نبودنش كارگردارد؟

پس بهتر كه ندهد و يا اگرداد حتما رسيد معتبري بگيرد

البته اين نظر  و تجربه كاري  من است ممكن صحيح نباشه

آفلاین A.Ehsani

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #6 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳:۵۳ »
سلام

در مورد سفته شمامیتوانید از وزارت دارائی تقاضا کنید که میزان اعتبار سفته شما را بالا ببرد و لازمه آن درخواست کتبی و اینکه صادر کننده سفته پشت سفته را امضاء کند. به این ترتیب نه 2 برابر بلکه بینهایت برابر میتوان سفته ای که توسط صادر کننده پشت آن را امضاء کرده افزایش داد.
این موضوع توسط بانکها هنگام گرفتن ضمانت انجام میشود که اگر خیلی متضرر شدن بتوانند با افزایش میزان سفته خسارات خود راجبران کنند. پس مواظب باشید پشت سفته را به هیچ وجه امضاء نکنید.

خانم آیلان اتفاقا" درست است در قوانین ما سفته معتبر تر است ولی بر اساس عرف چک قدرت بیشتری پیدا کرده. اگر دقت کنید توی بازار مردم چک را قبول دارند اما سفته را خیر دلیلش این است که باز برای چک دست شما به بانک و معرف بند است ولی سفته یک کاغذ بیش نیست متاسفانه.

آفلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
  • تعداد ارسال: 2.931
  • متا امتیاز 2257983 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمی خورد بلکه دست از تلاش بر می دارد
  • تخصص: کارآفرین
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 410
  • سپاس کرده از دیگران: 588
xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #7 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴:۵۵ »
سلام  و درود

در قرارداد کاری در هر شکل و صورت آن مواردی نیز غیر از نفس خود کار ممکن است وجود داشته باشد .

برای مثال حساسیت کار ، مسائل و اطلاعات در کار که حکم اطلاعات محرمانه را برای افراد بیرون شرکت دارد . اموال و اثاثه و یا هر چیزی که حکم امانت را خواهد داشت ، شیوه و خط مشی یک شرکت که ممکن است در نوع تعاملات خود شیوه ای خاص را در پیش داشته باشند و ...
همه این موارد می تواند در حکم تکالیف برای کارگر یا کارمند تلقی گردد و جهت هدایت ایشان برای انجام هرچه بهتر و قطعی تر موارد مد نظر وجود تضمین معنادار خواهد بود.

نکته اینکه قانون ، همیشه یا شاید بطور معمول ، احیا کننده حداقل هاست حال چنانچه تضمین وجود نداشته باشد توان مطالبات قانونی می تواند کاهش یابد .

                                                                         شاد باشید
از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

آفلاین A.Ehsani

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #8 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵:۰۸ »
سلام

خانم اورش قبول ندارم که سفته اخذ شده خارج از حیطه اداره کار میباشد. کلا" اختلافات بین کارگر و کارفرما وقتی به دادگاه کشیده شود دادگاه آنان را به اداره کار معرفی خواهد نمود چون سفته گرفته شده بابت تضمین وظایف کارگر میباشد نه انجام معامله یا غیره.

این پرسش و پاسخ هم بدنیست:

25/02/1389     تاریخ ارسال سوال :
 سلام خسته نباشید کارشناس محترم آیا هئیت مدیره شرکت می توانند رسید از بنده بگیرند به جهت این حق و حقوق قبل را دریافت نموده ام در صورتی که این طور نبوده و اگر به بهانه بستن قرارداد این را بگویند که اگر می خواهی ادامه کار دهی باید از حق و حقوق خود بگذری در این صورت بنده باید چه کار کنم لطفا مرا کامل راهنمایی نماید     سوال :
 26/02/1389     تاریخ ارسال جواب :
 اگر سوال شما جنبه واقعی دارد، قطعاً پاسخ منفی است و هیچ کارفرمائی طبق قانون حق اخذ تسویه حساب سفید امضا از پرسنل جدید خود را ندارد اما تصور میکنم که سوال شما بیشتر جنبه درددل دارد لذا باید عرض کنم که اگر با شرایط شغلی بصورت منطقی برخورد نمائید مسلماً جای نگرانی برایتان نمی ماند. معمولاً کارفرمایان تمایل دارند که با کارگر خود در مورد حقوق و مزایا توافقی را انجام دهند که در بسیاری از موارد، زیر قانون کار می باشد و البته معمولاً کارفرمایان به تعهد خود وفادارند لیکن چون از طرف کارگر خود اطمینان ندارند که بر تعهد و توافق خود وفادار بماند و این احتمال میرود که کارگر بر اساس حقوق قانونی خود اقدام به شکایت و مطالبه حقوق قانونی کند، سعی مینمایند که با استفاده از قرارداد سفید یا تسویه حساب سفید امضا، نگرانی خود را از جانب بی وفائی کارگر، برطرف کنند. لذا وظیفه شما اینست که در صورتی که مکان کار مناسب باشد و علاقه مند به کار باشید، اندکی مدارا نمائید و به این ترتیب اطمینان و به تبع آن شرایط بهتر شغل را برای خود ایجاد کنید و دل به حمایت قانون نبندید، بدینترتیب در صورتی که کارفرمای شما شخصی عاقل باشد و نیز سود جو نباشد، می توانید امیدوار باشید که شرایط بهتر کاری را به تدریج در اختیار داشته باشید و در غیر اینصورت نیز براحتی میتوانید شغل را ترک کنید. فقط توجه کنید که اوراق بهادار مثل چک یا سفته را یا امضا نکنید و یا اگر با همفکری بزرگتر خود اینکار را کردید، رقم تعهد انجام شده متناسب با وظایف شغل باشد.



    تاریخ ارسال سوال :
 سلام من در شرکتی شروع به کارکردم و مبلغ 20 میلیون سفته سفید امضائ به کار فرما دادم.الان حدود 1 سال است که از شرکت بیرون امدم و بارها برای گرفتن سفته اقدام کردم ولی موفق نشدم سفته را دریافت کنم تا اینکه احضاریه دادگاه امد و متوجه شدم که سفته ها اجرا گذاشته شدن.لذا خواهشمنم در صورت امکان به بنده بفرمایی چه باید کنم با تشکر     سوال :
 17/01/1390     تاریخ ارسال جواب :
 به هرحال سفته برگه ای قانونی است که در صورت اثبات ادعای دارنده آن در مورد داشتن طلب از شخص شما در دادگاه قابل وصول می باشد. بنابر این باید توجه کنید که شرکت مزبور به چه دلیل خود را محق میداند که سفته های شما را واخواست نماید و اساساً چه مدرکی را احتمالاً از شما برای اثبات طلبشان در اختیار دارند.


27/02/1390     تاریخ ارسال سوال :
 با سلام 1) اگر قراردادكار به صورت تك نسخه اي باشدضمانت اجرايي دارد؟ 2) آيا گرفتن سفته ازكارگر براي حسن انجام كار قانوني است؟ اگر هست قبل از اثبات تخلف سفته ها قابل وا خواست مي باشند؟ 3) كسر درصدي از مبلغ قرارداد در صورتي كه برخي مفادقرارداد رعايت نشوداگر در قرارداد ذكر شده باشد قانوني است؟     سوال :
 02/03/1390     تاریخ ارسال جواب :
 قرارداد کار اگر ناقض قانون کار باشد که تک نسخه ای بودن آن از مصادیق آن است فاقد اعتبار است. اخذ سفته وجاهت قانونی ندارد. در صورت اینکه شرایط مندرج در قرارداد منطبق با آئینامه انضباطی مورد تأئید اداره کار نباشد کسر جریمه غیرقانونی است.     :





آفلاین A.Ehsani

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #9 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹:۰۸ »
با سلام
حدود ۲ سال برای شرکتی کار کردم و جهت ضمانت کاری سفته ای سفید امضاء به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲ تومان
 را کارفرما از من دریافت نمود. لا زم به ذکر است که سفته فوق را ازکلیه پرسنل آن شرکت دریافت کرده اند.پس از ۲ سال بدون هیچ دلیلی مرا از شرکت اخراج نمودند آیا کارفرما با داشتن سفته میتواند مدعی شود و بر علیه من اقدام نماید.و آیا راه حل قانونی وجود دارد که سفته ام را پس بگیرم.
   پرسش :   
 وجود سفته که از اوراق تجاری است دلالت بر دین شما دارد مگر اینکه خلاف آنرا بتوانید ثابت کنید در اختیار گذاشتن هر گونه سند تجاری بدون اخذ رسید یا ذکر در قرارداد اشتباه است . در صورتیکه مدارک یا دلیلی بر وجود سفته در دست ایشان داشته باشید می توانید از طریق دادگاه استرداد آنرا بخواهید. سربازی 26/4/85


سوال : با درود همسرم پس از دو سال کار در شرکت از ادامه کار منصرف شد. پس از شکایت از کارفرما و با توافق صورت گرفته در اداره کار ما بخشی از حقوق خود را نادیده گرفتیم در عوض توافق شد که از بیمه بیکاری استفاده کنیم. بعد از آن در مراحل بیمه بیکاری معلوم شد که کارفرما دو ماه از بیمه رو پرداخت نکرده که دوباره دادخواستی تنظیم شد و شکایت صورت گرفت که نهایتا کارفرما موظف به پرداخت بیمه و جریمه شد. اکنون کار فرما سفته امانتی را که برای ضمانت پیش او بوده به شر خر سپرده تا وجه آن را مطالبه کند! لطفاً راهنمایی کنید که چه میتوان کرد؟ یادآوری میکنم که در اثر سهل انگاری رسیدی از سفته از کارفرما دریافت نشده است

محمد نيك آبادي : 1- اظهارنامه ای خطاب به کارفرما تنظیم شود با این مضمون که : " با توجه به انفصال رابطه ی کاری بین اینجانب ... (کارگر) و شما (کارفرما) و اینکه در هنگام شروع به کار اینجانب سفته ای به شماره ی ... و مبلغ.... ریال نزد شما به امانت سپرده ام ، لذا بدینوسیله به شما اعلام می گردد که ظرف 10 روز از ابلاغ این اظهارنامه نسبت به استرداد سفته ی مذکور به اینجانب اقدام فرمایید . در غیر این صورت و در صورت هر گونه سوءاستفاده از این سفته ، از طریق محاکم دادگستری و مخصوصا با طرح شکایت خیانت در امانت علیه شما ، اقدام خواهد شد. " پس از ارسال این اظهارنامه ، در صورت مسترد نکردن سفته در مهلت مذکور به شما ، دادخواست استرداد سند (سفته) تنظیم و اظهارنامه را هم به آن پیوست نمایید و به دادگستری ارائه کنید. و در صورتی که سفته را ، چه خودش چه شرخر مطالبه نمود ، به استناد اظهارنامه ، شکایت خیانت در امانت علیه خود کارفرما مطرح کتید.


در نهایت برای جمع بندی اگر سفته ای هم مجبور هستید تحویل کارفرما میدهید حتما" رسید گرفته و در قرارداد قید شود.

آفلاین اورش

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #10 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۲:۲۰ »
جناب احساني گرامي بسيار از شما بابت اين پرسخ و پاسخها متشكرم.

من هم با نظر شما كاملا موافقم اولا گرفتن سفته وجاهت قانوني ندارد و دوما حتما بايد رسيد گرفته شود

ولي چطور ان شخص ثابت كند كه بابت حسن انجام كار بوده نه چيز ديگري؟

اخه ميدونيد كل قضيه اين است كه كارفرماي دوست من يك برگه سفيد  پيوست قرارداد كرده بود و هنگام بستن قرارداد همه را مجبور به امضا و انگشت ان برگه كرده خوب حالا ميتواند  داخل ان برگه چيزي بنويسيد و شخص بدهكار نمايد مثلا بنويسيد چند ميليون از شركت وام گرفته اينم وثيقه وامش بوده؟

بازم تشكر ميكنم خيلي اين تايپيك بمن كمك كرد

موفق باشيد

آفلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
  • تعداد ارسال: 2.931
  • متا امتیاز 2257983 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمی خورد بلکه دست از تلاش بر می دارد
  • تخصص: کارآفرین
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 410
  • سپاس کرده از دیگران: 588
xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #11 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱:۳۲ »
سلام اگر منظور شما از فرمایشتون
جناب احساني گرامي بسيار از شما بابت اين پرسخ و پاسخها متشكرم.
من هم با نظر شما كاملا موافقم اولا گرفتن سفته وجاهت قانوني ندارد و دوما حتما بايد رسيد گرفته شود

نقل قول ذیل است

 
27/02/1390     تاریخ ارسال سوال :
 با سلام 1) اگر قراردادكار به صورت تك نسخه اي باشدضمانت اجرايي دارد؟ 2) آيا گرفتن سفته ازكارگر براي حسن انجام كار قانوني است؟ اگر هست قبل از اثبات تخلف سفته ها قابل وا خواست مي باشند؟ 3) كسر درصدي از مبلغ قرارداد در صورتي كه برخي مفادقرارداد رعايت نشوداگر در قرارداد ذكر شده باشد قانوني است؟     سوال :
 02/03/1390     تاریخ ارسال جواب :
 قرارداد کار اگر ناقض قانون کار باشد که تک نسخه ای بودن آن از مصادیق آن است فاقد اعتبار است. اخذ سفته وجاهت قانونی ندارد. در صورت اینکه شرایط مندرج در قرارداد منطبق با آئینامه انضباطی مورد تأئید اداره کار نباشد کسر جریمه غیرقانونی است.     :

ظاهرا جمله [dot] اخذ سفته وجاهت قانونی ندارد. [/dot] در ادامه و مرتبط با جمله قبل است یعنی اگر قرارداد کار تک نسخه ای باشد ضمانت اجرایی ندارد و در نتیجه سفته در تعهد آن هم وجاهت قانونی ندارد .

مساله بعد اینکه قانون نمی تواند برای خط خط زندگی تکلیف تعیین کند و حقیر هیج جای آن ندیدم که کارفرما را از اخذ سفته از کارگر یا کارمند منع کرده باشد یعنی این کار را غیر قانونی بداند چنانچه این امر ماده قانونیست قید بفرمایید

                          با تشکر
از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

آفلاین اورش

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #12 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷:۰۶ »
جناب كوكبي گرامي با سلام


نقل قول
ظاهرا جمله  اخذ سفته وجاهت قانونی ندارد.  در ادامه و مرتبط با جمله قبل است یعنی اگر قرارداد کار تک نسخه ای باشد ضمانت اجرایی ندارد و در نتیجه سفته در تعهد آن هم وجاهت قانونی ندارد
نه به استناد اين مطلب عرض نكردم
قبلا خدمت شما عرض كردم كه:
نقل قول
فكر كنم اصولا اين كار جنبه قانوني ندارد اصلا قانون اين اجازه به كارفرما نميدهد كه از پرسنل حقوق بگير  تضمين بگيرد


جناب كوكبي گرامي به استناد تجربه كاريم عرض كردم چون معمولا براي جلسات اداره كار من ميروم بواسطه ان با بعضي از موارد قانوني اشنا شدم
در ضمن جناب كوكبي اصولا اين موارد گرفتن سفته در قرارداد اورده نميشود در واقع به شخص رسيد داده نميشود كه بابت حسن انجام كار است و كارفرمايان معمولا بعنوان يك برگ برنده ازش ياد ميكنند كه پرسنل نتواند شركت در نيمه كار رها كنند و يا از شركت شكايت كنند
و حتي مواردي را كه به قرارداد اضافه ميكنيم اگر وجاهت قانوني نداشته باشد كارايي ندارد حتي اگر كارگر پاي ان مهر و امضا كرده باشد

مثلا اگر ما در قرارداد ذكر كرده باشيم كه جبران خسارت از محل حقوق شخص بودن نياز به راي مراجعه قانوني راسا توسط شركت انجام گيريد و كارگر پاي ان قرارداد امضا كرده باشد باز هم نميتوانيم كسر كنيم چون قانون اين وخلاف حقوق كارگر ميداند و بايد حتما كل حقوق و مزاياي شخص پرداخت نمايم و بعدا جهت دريافت خسارت در دادگاه اقامه دعوي كنيم

يا اينكه اگر شما بيمه پرسنل ارسال ننمايد پرسنل نميتواند در اداره كار شكايت كند چون اداره كار وجاهت قانوني جهت رسيدگي به اين مطلب ندارد و بايد در دادگاه توسط كارگر طرح دعوي عليه كارفرما شود


آفلاین A.Ehsani

xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #13 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰:۵۷ »
جناب کوکبی گرفتن تضمین حق مسلم کارفرماست و پرسش و پاسخ گذاشته شده از یک سایت کاریابی میباشد که نظر شخصی کارشناس سایت است نه متن قانون.
در متن قانون کار چون منعی برای گرفتن تضمین نیست پس میتوان تضمین گرفت و نکاتی که در گرفتن این تضمین وجود دارد نکاتی است که ممکن است خارج از حیطه قانون کار تلقی شود مثلا" همان موردی که سفته را به شرخر دادند که کارگر رسیدی هم از کارفرما ندارد.

به اعتقاد من وقتی شما مسئولیت مالی به یک فرد میدهید که امانت دست ایشان است باید از ایشان ضمانت کافی دریافت کنید.یکی از نمونه های این ضمانت ها تعهداتی است که خود سازمانهای دولتی از پرسنل میگیرند که از سفته محکم تر است.

آفلاین کـوکـبـی

  • هیات موسس
  • *****
  • index - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
  • تعداد ارسال: 2.931
  • متا امتیاز 2257983 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به کـوکـبـی
  • رای برای مدیریت : 61
  • انسان شکست نمی خورد بلکه دست از تلاش بر می دارد
  • تخصص: کارآفرین
  • استان / شهر: البرز
  • سپاس شده از ایشان: 410
  • سپاس کرده از دیگران: 588
xx - گرفتن تضامین از پرسنل  - متا
پاسخ : گرفتن تضامین از پرسنل
« پاسخ #14 : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱:۲۲ »
سلام

ضمن تشکر از شما
از قضا یکی از دوستان که به تازگی آشنا شده ایم  4 سال پیش در شرکتی جهت تایپ سوالات تست ، مشغول بودند و بعد از دو ماه کار خود را ترک کرده اند و کارفرما به اتهام فروختن نمونه سوالات تستی به آموزشگاههای دیگر شکایتی را ترتیب داده و سفته ایشان را به اجرا گذاشته اند .
البته براساس مفاد قرارداد و تک نسخه بودن آن تصور نمی کنم هیچ گونه تعهدی برای ایشان بوجود بیاید اما این شکایت در شورای حل اختلاف در جریان است ( نه اداره کار ) و موضوع آن خیانت در امانت است .

چنانچه اخذ تضمین خلاف قرارهای قانونی بود در همان مرحله اول ورود ، شاکی پرونده محکوم می شد

با احترام
از قوانین ساده من:
قبل از هر اقدام، یک تصویر سازی مثبت در ذهن، معجزه گر است.
نمی خواهم در مورد هیچ کس قضاوتی بکنم و آنرا در این دنیا به قضات و در آن دنیا به خدا وا می گذارم.

آموخته ام که به هر چه یقین داشته باشی واقع خواهد شد و این همان ایمان من است ... و ...
And slowly, you come to realize... It's all as it should be...

نردبان این جهان ما و منیست....عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست....استخوانش سخت تر خواهد شکست (مولانا)

دفتر تلفن مشاغل سامانه پیام کوتاه ویژه اعضای دفتر تلفن مشاغل

بنر بعد از آخرین ارسال در مرجع مالیات بر ارزش افزوده


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

question
به خدمت گرفتن افراد بازنشسته!

نویسنده S.V.KH

4 پاسخ ها
3609 مشاهده
آخرين ارسال ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۳:۴۵
توسط m.amiri
xx
شکایت از کارفرما (اجراییه) و گرفتن طلب

نویسنده Hamid-H

5 پاسخ ها
2623 مشاهده
آخرين ارسال ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۱۳
توسط فريدون مظفرنژاد
xx
گرفتن سفته جهت تعهد به کار برای مدت مشخص

نویسنده سحر رحیمیان

1 پاسخ ها
400 مشاهده
آخرين ارسال ۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸:۲۴
توسط فريدون مظفرنژاد
xx
بیمه پرسنل

نویسنده hastimardani

1 پاسخ ها
1352 مشاهده
آخرين ارسال ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳:۱۶
توسط لینا
xx
سنوات پرسنل ساعتی

نویسنده ریحانه

3 پاسخ ها
4692 مشاهده
آخرين ارسال ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰:۱۱
توسط فريدون مظفرنژاد
xx
راه کار بیمه نمودن پرسنل

نویسنده hamidi

14 پاسخ ها
8335 مشاهده
آخرين ارسال ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۲:۰۹
توسط hamidi