• linkedin

تالار تخصصی حسابداری در تلگرام


گروه تالار تخصصی حسابداری در تلگرام فعال است و همکاران در محیطی صمیمانه و تخصصی در کنار هم هستند

می توانید در قسمت جستجوی تلگرام
accmeta
را سرچ کرده و یا از لینک زیر وارد شوید

گروه
https://t.me/accmeta/

وارد شوید.


telegram_128-min - سوال امروز در مورد ضایعات - متا

این گروه جهت تبادل نظر و انتقال تجربه در بین همکاران حسابدار ایجاد شده است.

حضورتان را ارج می نهیم

Google

* برد سرپرست مرجع حسابداری صنعتی

بورد تالار صنعتی

normal_post - سوال امروز در مورد ضایعات - متا نویسنده موضوع: سوال امروز در مورد ضایعات  (دفعات بازدید: 17671 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین A.Ehsani

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #30 : ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶:۲۲ »
سلام

خیر جناب مومیوند با یک مثال موضوع حل میشود:

برای ساخت یک میز آهنی 2 متر مربع ورق و 4 متر نبشی مورد نیاز است.

فرض کنید 20 متر مربع ورق و 40 متر نبشی تحویل واحد تولید شده و 9 عدد میز تحویل انبار ساخته شده گردیده است.

وزن 2 متر ورق و 4 متر نبشی فرض کنید 20 کیلو است و در جریان برش و کارهای بعدی 2 کیلو از ورق و نبشی ریزش دارد.

ضایعات عادی = 20 کیلو گرم

ضایعات غیر عادی = 18 کیلو گرم

20 کیلو ضایعات عادی همان 2 کیلو گرم های ریزش هر میز است که ما مواد لازم برای ساخت 10 میز داشتیم و برای هر میز 2 کیلو پرت ضایعات داشتیم که مجموعا" 20 کیلو دم قیچی داریم که فقط رسید انبار میشود و جزء بهای تمام شده منظور شده است.
اما 18 کیلو یک میزی است که ساخته نشده و بجای 10 میز 9 میز تحویل انبار شده است و اینجا این ضایعات غیر عادی است و قیمت تمام شده آن محاسبه و به حساب ضایعات غیر عادی منظور میشود:

در اینجا 18+20 کیلو آهن تحویل انبار میشود.

با فرض نرخ هر کیلو آهن 7000 ریال:

صدور حواله مواد مصرفی جهت تولید:

کاردر جریان ساخت مواد   1400000ریال

                        انبار مواد اولیه                     1400000ریال
بابت حواله مصرف مواد ورق و نبشی جهت تولید میز


سند حسابداری میز های تولید شده:

قیمت تمام شده کالای ساخته شده- مواد  1260000ریال
ضایعات غیر عادی                                 140000ریال

                            کار درجریان ساخت مواد                         1400000ریال
بابت تولید 9 عدد میز و یک میز ضایعاتی
     


حالا فرض کنید مواد ضایعاتی به قیمت 2000 ریال فروش رفته است:

38 * 2000 = 76000ریال

بدهکاران     76000

           سایر درآمدها(یا قیمت تمام شده مواد)       76000

آفلاین سعدی مومیوند

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #31 : ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹:۳۰ »
با تشکر

حساب ضایعات غیر عادی که در کادر دوم سند خورده جزو حسابهای موقت است یا دائمی؟
آیا نیاز نیست با خروج مواد ضایعات از انبار حساب فوق هم صفر شود

با فرض اینکه کل ضایعات همان 38 کیلو در انبار موجود باشد آیا این ثبت قابل قبول نیست؟

بدهکاران                              76.000
هزینه حاصل از فروش ضایعات    64.000

                  ضایعات غیر عادی                 140.000
            بابت فروش ضایعات نزد انبار
***کسی که به من می آموزد ،از کسی که مرا دوست دارد با ارزش تر است***

آفلاین Mousavi_322

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #32 : ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۰:۴۸ »
نقل قول
حالا فرض کنید مواد ضایعاتی به قیمت 2000 ریال فروش رفته است:

38 * 2000 = 76000ریال

بدهکاران     76000

           سایر درآمدها(یا قیمت تمام شده مواد)       76000
با سلام خدمت دوستان
آقاي احساني عزيز پاسختون مثل هميشه كامل بود ولي براي قسمت آخر من هم با آقاي موميوند موافقم و به نظر من هم بايد سند به شكل زير صادر بشه :
بدهكاران                                        76000
زيان حاصل از فروش ضايعات                64000
                   موجودي ضايعات غير عادي              140000
نظر شما چيه ؟
با تشكر مجدد ...

آفلاین A.Ehsani

wireless - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #33 : ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۷:۲۶ »
سلام

دوستان پاسخ بنده هم همين نتيجه را در نهايت دارد و فقط شما با اين تهاتر مديريت را از وجود اطلاعات محروم ميکنيد.

آفلاین سعدی مومیوند

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #34 : ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳:۵۰ »
با سلام و درود

جناب احسانی با صحبت جنابعالی تا حدودی موافقم
فکر میکنم در مورد 18 کیلو ضایعات عادی که بهای آن در بهای تمام شده محصول تولید شده محاسبه شده است ، در هنگام فروش ، لحاظ کردن آن در حساب درآمد صحیح است اما در مورد 20 کیلو ضایعات غیر عادی فکر میکنم نمایش آن در هزینه صحیح تر باشد لذا با این کار توان گزارشی بالاتری برای نمایش هزینه ضایعات غیر عادی به ما خواهد داد.
ضمناً اگر موجودی ضایعات غیر عادی به همان مبلغ تمام شده قبلی در انبار نگهداری شود ، هنگام فروش می توان زیان حاصل از پرت شدن آن را محاسبه کرد.

لذا احتمالا در مورد این صدور سند شما هم موافق باشید:

ثبت هنگام فروش ضایعات

زیان حاصل از ضایعات غیر عادی <= مابه التفاوت بهای تمام شده ضایعات * مقدار ضایعات غیر عادی
             100.000               <=                  5.000                            *      20 کیلو


     بدهکاران                                  76.000   (فی فروش به خریدار ضایعات)
    هزینه حاصل از ضایعات غیر عادی   100.000    <= 5.000 +(20کیلو ضایعات غیرعادی)

                   موجودی ضایعات غیر عادی                140.000  <= 7.000 * 20کیلو ضایعات غیرعادی
                   درآمد حاصل از فروش ضایعات عادی     36.000   <= 2.000 * 18کیلو ضایعات عادی
***کسی که به من می آموزد ،از کسی که مرا دوست دارد با ارزش تر است***

آفلاین A.Ehsani

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #35 : ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸:۳۸ »
سلام

تشکر میکنم جناب مومیوند عزیز چقدر خوب و چقدر با دقت شما تحلیل میکنید.


ضمناً اگر موجودی ضایعات غیر عادی به همان مبلغ تمام شده قبلی در انبار نگهداری شود ، هنگام فروش می توان زیان حاصل از پرت شدن آن را محاسبه کرد.
جناب مومیوند وقتی شما ضایعات را جزء موجودیها به قیمت تمام شده نمایش دهید یک دارائی در صورتهای مالی وجود دارد که ممکن است هیچ ارزشی نداشته باشد . واقعیت این است اگر ضایعات قرار بود به قیمت تمام شده یا بیشتر به فروش برسد ضایعات نبود بلکه یک محصول بود. پی استانداردها اجازه نمیدهد ضایعات را ما دارائی شناسائی کنیم و تا مرحله فروش هزینه است.


اما در مورد 20 کیلو ضایعات غیر عادی فکر میکنم نمایش آن در هزینه صحیح تر باشد لذا با این کار توان گزارشی بالاتری برای نمایش هزینه ضایعات غیر عادی به ما خواهد داد.



سند حسابداری میز های تولید شده:

قیمت تمام شده کالای ساخته شده- مواد  1260000ریال
ضایعات غیر عادی                                 140000ریال

                            کار درجریان ساخت مواد                         1400000ریال
بابت تولید 9 عدد میز و یک میز ضایعاتی
     




منظور بنده دقیقا" هزینه بود. نه موجودیها



لذا احتمالا در مورد این صدور سند شما هم موافق باشید:

ثبت هنگام فروش ضایعات

زیان حاصل از ضایعات غیر عادی <= مابه التفاوت بهای تمام شده ضایعات * مقدار ضایعات غیر عادی
             100.000               <=                  5.000                      *      20 کیلو


     بدهکاران                                  76.000   (فی فروش به خریدار ضایعات)
    هزینه حاصل از ضایعات غیر عادی   100.000   <= 5.000 +(20کیلو ضایعات غیرعادی)

                   موجودی ضایعات غیر عادی                140.000  <= 7.000 * 20کیلو ضایعات غیرعادی
                   درآمد حاصل از فروش ضایعات عادی     36.000   <= 2.000 * 18کیلو ضایعات عادی

در مورد ثبت فوق 18 کیلو از مواد ضایعات غیر عادی است و طبق استانداردها 2 کیلو قطعا" اگر محصول هم ساخته میشد ریزش داشت و ضایعات عادی قلمداد میشود.

ثبت فوق 2 ثبت است اول شما باید میبردید به حساب موجودی و سپس هنگام فروش موجودی را می بستید که موجودی بردن ضایعات از نظر تعدادی بلامانع است ولی ریالی درست نیست.
ضمن اینکه باز شما هزینه و درآمد را تهاتر کردید.

جناب مومیوند فرض کنید طی یکسال حجم بسیار بالائی ضایعات داشتید و فروش کردید و وقتی شما هزینه ضایعات را به درآمد میبندید در پایان سال چگونه میتوانید این دو حساب را تفکیک کنید و اگر بتوانید گزارش کنید مانعی ندارد اما این کجا که ما چنین گزارشی داشته باشیم:

هزینه ضایعات غیر عادی: 100/000/000/000 ریال

فروش ضایعات غیر عادی 20/000/000/000ریال

یا فقط این را داشته باشیم:

هزینه ضایعات عادی: 80/000/000/000ریال

که درامد فروش مشخص نیست و اصل ضایعات هم معلوم نیست و شما باید یک کامنت بگذارید.

آفلاین سعدی مومیوند

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #36 : ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲:۱۳ »

تشکر میکنم جناب مومیوند عزیز چقدر خوب و چقدر با دقت شما تحلیل میکنید.

اختیار دارید جناب احسانی
در جوار استادای مثل شما شاگردی کردن افتخار بنده است



ضمناً اگر موجودی ضایعات غیر عادی به همان مبلغ تمام شده قبلی در انبار نگهداری شود ، هنگام فروش می توان زیان حاصل از پرت شدن آن را محاسبه کرد.
جناب مومیوند وقتی شما ضایعات را جزء موجودیها به قیمت تمام شده نمایش دهید یک دارائی در صورتهای مالی وجود دارد که ممکن است هیچ ارزشی نداشته باشد . واقعیت این است اگر ضایعات قرار بود به قیمت تمام شده یا بیشتر به فروش برسد ضایعات نبود بلکه یک محصول بود. پی استانداردها اجازه نمیدهد ضایعات را ما دارائی شناسائی کنیم و تا مرحله فروش هزینه است.

در این مورد چون بنده از شرایط استاندارد آگاهی کافی ندارم ، در صورتی که استاندارد اجازه نمیدهد ضایعات را به عنوان دارایی شناسایی کنیم ،،، حق با شماست

ثبت فوق 2 ثبت است اول شما باید میبردید به حساب موجودی و سپس هنگام فروش موجودی را می بستید که موجودی بردن ضایعات از نظر تعدادی بلامانع است ولی ریالی درست نیست.
ضمن اینکه باز شما هزینه و درآمد را تهاتر کردید.
جناب مومیوند فرض کنید طی یکسال حجم بسیار بالائی ضایعات داشتید و فروش کردید و وقتی شما هزینه ضایعات را به درآمد میبندید در پایان سال چگونه میتوانید این دو حساب را تفکیک کنید و اگر بتوانید گزارش کنید مانعی ندارد اما این کجا که ما چنین گزارشی داشته باشیم:

هزینه ضایعات غیر عادی: 100/000/000/000 ریال

فروش ضایعات غیر عادی 20/000/000/000ریال

یا فقط این را داشته باشیم:

هزینه ضایعات عادی: 80/000/000/000ریال

که درامد فروش مشخص نیست و اصل ضایعات هم معلوم نیست و شما باید یک کامنت بگذارید.

بنده سعی کردم در ثبتهایم به جایی برسم که هزینه ضایعات و درآمد ضایعات را به صورت مجزا داشته باشم و با هزینه ضایعات کلی موافق نیستم. در این مورد فکر نمیکنم اختلاف نظری باشد...

با تشکر از صبر و حوصله شما استاد عزیز
***کسی که به من می آموزد ،از کسی که مرا دوست دارد با ارزش تر است***

آفلاین A.Ehsani

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #37 : ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲:۳۴ »
تشکر از جنابعالی دوست و همکار خیلی خوب.

آفلاین matinj

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #38 : ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴:۵۲ »
با سلام خدمت دوستان حال که موضوع ضایعات مطرح  بهتر است سوال خود را در مورد ضایعات مطرح کنم
اگر برای تولید یک قطعه از محصول bom آن از میلگرد قطر 60 به طول 200mm باشد در واحد برش
به طور معمول 2mm ضایعات است که طبق فرمایشات آقای احسانی این از ضایعات عادی می باشد و در بهای تمام شده قطعه محاسبه می شود حال اگر از یک شاخه میلگرد 6 متری 30mm باقی ماند که ممکن است به عنوان ضایعات آهن به فروش برسد و یا ممکن است (خیلی کم اتفاق می افتد )درساخت قطعه دیگری مورد استفاده قرار گیرد حال اگر در ساخت قطعه دیگری استفاده شود مواد آن به قیمت میلگرد یا به قیمت فروش ضایعات محاسبه می شود ضمن اینکه این 6mm قبلا طی حواله ای از موجودی مواد خارج شده و به عنوان هزینه ضایعات ثبت گردیده
راه فردا که در پیش داریم راه نرفته ی ماست آن را درست بپیماییم

آفلاین A.Ehsani

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #39 : ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۲:۱۱ »
سلام

باتشکر از شما

البته روال کار به این ترتیب نیست که تیکه آخر میلگرد هزینه ضایعات شود به این ترتیب اگر صرفا" با همین مثال شما بحث رو پیش ببریم این 6mm ته میلگرد بعنوان ریزش عادی ضایعات عادی پذیرفته شده است بصورت وزنی وزن شده و یک رسید انبار ضایعات صادر میشود که تعدادی نگهداری میشود البته میتوان یک جورائی نرخ هم به آن داد اما از این انبار ضایعات به بعد دو حالت دارد :
1-فروش
2-برگشت به تولید

درحالت فروش درآمد فروش این مواد بین حسابداران بر اساس دو روش عمل میشود یک گروه درآمد غیر عملیاتی ثبت میکنند یک گروه هم از بهای تمام شده کسر میکنند.
در حالت برگشت به تولید هیچ ثبت حسابداری ندارد چون قبلا" به بهای تمام شده مواد ما افزوده شده . البته اینقدر رقم کم اهمیت است که نیازی به ردیابی آن نیست.

آفلاین matinj

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #40 : ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۶:۱۵ »
با تشکر از شما جناب آقای احسانی البته لازم به توضیح است که ما این 6mm را وزن نمی کنیم و به انبار ضایعات انتقال نمی شود بلکه حواله ای صادر و 6mm از مواد اولیه کسر و سر فصل حساب آن را هزینه ضایعات می زنیم و زمان فروش وزن شده رسید در انبار ضایعات و حواله فروش صادر می شود و در در آمد غیر عملیاتی ثبت می گردد آیا این روش درست است یا نه
راه فردا که در پیش داریم راه نرفته ی ماست آن را درست بپیماییم

آفلاین A.Ehsani

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #41 : ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۵:۲۹ »
سلام

جناب متین اینجا شما اگر توجه کنید حواله رو صادر کردید یعنی:

هنگام خرید                           ارسال به تولید                             برگشت به انبارضایعات
رسید انبار                                حواله                                                رسید

شما هنگام صدور حواله ارسال به تولید کار در جریان  رو بدهکار کردید و برای کنترل مقدار ضایعات لازم است در این مرحله که مرحله سوم است رسید صادر کنید و این مواد رو جمع آوری سپس هنگام فروش یا مصرف انوقت حواله صادر کنید. در اصل این روند گردش انبار است یعنی جنس وقتی وارد انبار میشود رسید و خارج میشود حواله صادر میشود تا موجودیهای ما در انبار دقیقا" با واقعیت مطابقت داشته باشد.

آفلاین matinj

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #42 : ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۱:۰۱ »
جناب آقای احسانی با سلام ضمن تشکر از اینکه وقت می گذارید خواستم بگویم که این رسید ضایعات عملا هنگام فروش صوری رسید و حواله می شود ولی موضوع اینجا است که این مقدار که ما اصولا ته شمش می گوئیم را از انبار مواد اولیه خارج می کنیم تا هم مو جودی واقعی با موجودی کاردکس بخواند و هم به بهای تمام شده آن قطعه اضافه نشودبه صورت زیر

هنگام خروج از انبار

                            هزینه ضایعات
                                                انبار مواد اولیه

هنگاه فروش ضایعات

    رسید
                      انبار ضایعات (1ریال)
                                       کنترل حساب ضایعات (1ریال)
  حواله
                  کنترل حساب ضایعات (1ریال)
                                                    انبار ضایعات (1ریال)
در قسمت فروش
                     بدهکاران (قیمت فروش )
                                       درآمد غیر عملیاتی  (قیمت فروش )
                                     

راه فردا که در پیش داریم راه نرفته ی ماست آن را درست بپیماییم

آفلاین A.Ehsani

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #43 : ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰:۵۷ »
سلام

جناب متین در هر صورت شما تمامی مراحل رو انجام میدهید ولی کمی با تاخیر یعنی هنگام فروش.حال بحث بنده این است هنگام فروش زدن رسید چه معنائی دارد؟ چونکه برای صدور حواله نیاز به یک رسید داریم. اما قبل از فروش فرض بفرمائید به دلایلی انباردار با نگهبان تبانی کند و هر بار یک وانت ضایعات را از شرکت خارج کند در اینجا اگر شما هنگام انتقال ضایعات به انبار مربوطه همان لحظه رسید صادر بفرمائید اصولی تر عمل کردید ضمن اینکه بازرس یا حسابرس هم هرزمان حضور پیدا کند بهتر متقاعد میشود تا زمانی که توی انبار کلی ضایعات داریم ولی موجودی آن را در سیستم نداریم.

آفلاین رضا

xx - سوال امروز در مورد ضایعات - متا
پاسخ : سوال امروز در مورد ضایعات
« پاسخ #44 : ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴:۱۰ »
سلام
به طبقه بندي زير توجه كنيد

 
 اتلاف : الف - افت : كاهش نامحسوس محصول در فرآيند توليد مانند تبخير در فرآيند توليد
           
           ب: زايدات : ريزش مواد ( جنس آن از خود مواد است) مثل براده آهن . ( شكل خود مواد است) در BOMديده ميشه

           ج: ضايعات : شكل محصول دارند ولي قابل اصلاح ودوباره كاري نيست   

           د: آحاد دوباره كاري : قابل اصلاح است
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 ضايعات   الف : يكنواخت   ---- 1- عادي ---2- غير عادي
              ب: گسسته     ---- 1 عادي  --- 2- غير عادي

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

xx
سوال در مورد نقطه سر به سر

نویسنده fhmn

28 پاسخ ها
12576 مشاهده
آخرين ارسال ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱:۱۲
توسط زیداله محمدی
xx
يه سوال در مورد ماليات

نویسنده kiarash

6 پاسخ ها
2433 مشاهده
آخرين ارسال ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۴:۰۷
توسط kiarash
xx
یک سوال در مورد حسابداری صنعتی و پاسخ آن

نویسنده A.Ehsani

3 پاسخ ها
4060 مشاهده
آخرين ارسال ۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲:۱۰
توسط A.Ehsani
xx
ثبت های حسابداری ضایعات

نویسنده nikpar

8 پاسخ ها
5313 مشاهده
آخرين ارسال ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴:۰۹
توسط A.Ehsani
xx
استفاده مجدد از ضایعات

نویسنده maleheh

5 پاسخ ها
825 مشاهده
آخرين ارسال ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸:۲۲
توسط مرتضایی
xx
نحوه محاسبه ضایعات

نویسنده reza.rezaei

1 پاسخ ها
5338 مشاهده
آخرين ارسال ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷:۳۹
توسط hasanhzd