• linkedin

تالار تخصصی حسابداری در تلگرام


گروه تالار تخصصی حسابداری در تلگرام فعال است و همکاران در محیطی صمیمانه و تخصصی در کنار هم هستند

می توانید در قسمت جستجوی تلگرام
accmeta
را سرچ کرده و یا از لینک زیر وارد شوید

گروه
https://t.me/accmeta/

وارد شوید.


telegram_128-min - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا

این گروه جهت تبادل نظر و انتقال تجربه در بین همکاران حسابدار ایجاد شده است.

حضورتان را ارج می نهیم

Google



normal_post - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا نویسنده موضوع: هزینه یا پیش پرداخت؟؟  (دفعات بازدید: 6223 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین محمد محمدی

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #15 : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۹:۱۳ »
ببینید وقتی صحبت از پیش پرداخت یا پیش دریافت به میان می اید که جزیی از حساب های مخلوط بوده که باید بخشی از آن جز حساب های دایمی بوده مثلا پیش پرداخت بیمه که تا زمان پایان دوره مالی و در زمان پایان قرارداد آن به عنوان هزینه شناسایی و تبدیل به هزینه شده و تعریف از پیش پرداخت هزینه هم یعنی منافع آن در بیش از یک دوره مالی حاصل گردد و در زمان پرداخت وجه بیمه و در پایان سال و اتمام مدت تعهد و تبدیل شدن به هزینه به شکل زیر ثبت شده :
در زمان پرداخت وجه بیمه. :
هزینه پیش پرداخت بیمه
صندوق
که این ثبت در پایان سال به عنوان دارایی و حساب های دایمی با حساب تراز نامه یا همان تراز اختتامیه بسته خواهد شد.
اما بخش. دیگر آن که جز حساب هزینه و حساب های موقت بوده در پایان سال با حساب سود و زیان بسته خواهد شد و به شکر ذیل قابل ثبت خواهد بود :
هزینه های اداری/ هزینه بیمه
پیش پرداخت ها/ هزینه پیش پرداخت بیمه
که تا پایان دوره وجه آن محاسبه و ثبت شده اما یک ثبت دیگر آن هم اگر اشتباه نکنم و اگر لازم باشد در زمان پایان مدت قرارداد بیمه به عنوان هزینه بیمه و معادل کل مبلغ پرداختی قابل شناسایی و ثبت بوده
از دیگر حساب های مربوط به پیش پرداخت های هزینه می توان هزینه استهلاک و یا هزینه مربوط به ملزومات مصرفی را نام برد که به ترتیب به شکل زیر ثبت شده :
مثلا اگر مربوط به خرید و استهلاک ساختمان باشد :
در زمان خرید
زمین و ساختمان/ ساختمان اداری یا کارگاهی
جاری شرکا
در زمان محاسبه استهلاک
هزینه های اداری یا کارگاهی / هزینه استهلاک ساختمان
ذخایراستهلاک / ذخایر استهلاک ساختمان

صندوق
ذخایر استهلاک
ساختمان
درآمد حاصل از داراییهای ثابت

و درمورد ملزومات مصرفی هم به شکل زیر بوده:
در زمان خرید
ملزومات
صندوق

در زمان مصرف شدن در پایان سال
هزینه. ملزومات
ملزومات اداری

البته به دو شکل.قابل ثبت بوده یکی در بدهکار یک حساب دارایی و بر اساس قسمت مصرف شده که در بالا نوشته شد و یکی هم در بدهکار یک حساب هزینه که بر اساس قسمت مصرف نشده بوده و ثبت ها هم معکوس بوده

از دیگر ثبت های اصلاحی در پایان دوره مالی پیش دریافت ها هستند ،مبالغی که از مشتری دریافت تا کالای مربوطه بعدا پرداخت شود یا خدمات ارائه شده. و ثبت آن همانند پیش پرداخت ها و با حفظ ماهیت مربوط به خود. می باشد.

همین طور هزینه ها و درآمدهای ثبت نشده نیز.مربوط به ثبت های اصلاحی پایان دوره می باشد.
هزینه های ثبت نشده منظور هزینه هایی است که تا پایان دوره مالی تحقق یافته اما در دفاتر ثبت نگردیده مانند حقوق پایان ماه پرسنل یک شرکت که اگر مثلا در پانزدهم پایان هر ماه پرداخت شود و در ثبت اسفند ماه که پرداخت حقوق آن مربوط به فروردین بوده. تنها 15 روز از حقوق اسفند تحقق یافته و جز هزینه های دوره مالی بوده که باید به شکل زیر ثبت شوند :
هزینه حقوق و دستمزد
حقوق پرداختی
 و یا هزینه بهره وام دریافتی که که چون روز به روز قابلمحاسبه بوده در پایان دوره مالی باید آن بخش که تحقق یافته را به عنوان هزینه های دوره مالی منظور و ثبت نمود.

و در نهایت درآمدهای ثبت نشده هستند که منظور درآمدهایی هستد که در طی دوره مالی تحقق یافته اما هنوز مبالغ آن دریافت و در دفاتر ثبت نشده اند. و بر خلاف حساب های پیش دریافت که ابتدا وجه دریافت و در آینده کار یا خدمت مورد نظر انجام شده ،در درآمدهای ثبت نشده ابتدا کار یا خدمت انجام شده و وجه آن در پایان کار. پرداخت شود و در پایان دوره مالی آن بخش از کار که تحقق یافته به شکل زیر ثبت شده :
درآمد دریافتنی
درآمدحاصل از ارئه خدمات
و در زمان پایان کار و اتمام زمان تعهد
صندوق
درآمد دریافتنی

بنر قبل از دومین ارسال در مرجع مالی

آفلاین محمد محمدی

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #16 : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰:۳۷ »
جناب مرتضایی با توجه به چهار حالتی که. نوشتم و اینکه باید به عنوان. پیش پرداخت ثبت گردد و یا هزینه های ثبت نشده دقت کنید که به طور دقیق بیان نشده که آیا وجه آن قبل از انجام کار پرداخت شده یا در پایان کار و فقط اشاره شده به دریافت فاکتور و هیچ گونه قرارداد یا توافقی فی مابین صورت نگرفته. بنابراین اگر فرض بگیریم در ابتدا وجه آن. پرداخت شده ثبت. ذکر شده درست بوده به اضافه اینکه در پایان سال نیز باید اگر امکانش هست وجه مربوطه شناسایی شود اما اگر توافق شده باشد که وجه آن در پایان کار. پرداخت شود مثلا قسط بندی شود همانند حالت. سوم هزینه گربوط به پایان سال شناسایی شده و در زمان پرداخت وجه نیز ثبت آن صورت می گیرد به شکل زیر:
در پایان دوره
البته در این مثال و به روش ثبت حالت سوم مبلغ هزینه پایان دوره و ثبت آن سخت بوده و چه بسا غیر ضروری و اگر می دانید راهنمایی بفرمایید
اما ثبت مربوط به سال بعد و بعد از اتمام کار :
هزینه توزیع و فروش/ هزینه تبلیغات
موجودی های تقدی/ صندوق

آفلاین محمد محمدی

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #17 : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۷:۳۸ »

البته در این مثال و به روش ثبت حالت سوم مبلغ هزینه پایان دوره و ثبت آن سخت بوده و چه بسا غیر ضروری و اگر می دانید راهنمایی بفرمایید چون همانند پرداخت حقوق و یا هزینه بهره وام شناسایی مبلغ روزانه یا ماهانه آن امکان پذیر نبوده مگر آنکه بعد از زمان قرارداد در سال 90 که کار انجام شده و تا سال 91 ادامه داشته توافق به صورت اقساطی باشد که ثبت آن. در پایان دوره مالی به شکل زیر بوده. و در پایان سال نیز مبلغی پرداخت نشده
هزینه. تبلیغات
حساب های پرداختنی یا بستانکاران

اما ثبت مربوط به سال بعد و بعد از اتمام کار :
هزینه تبلیغات
حساب های پرداختنی
بر فرض اگر در اول دی ماه سال 90 فعالیت آغاز شده و در پایان خرداد بر حسب توافق صورت گرفته پایان یابد و در دو قسط
سه ماهه در نظر گرفته شود که سه ماه آن در سال 90 و. سه ماه آن در سال 91
و در هنگام پرداخت وجه آن در پایان خرداد. ماه
حسابهای پرداختنی یا بستانکاران
صندوق

البته تا حد زیادی مطمئن نبوده و تشکر اگر باز دوستان نظراتشون رو ارائه دهند.

آفلاین محمد محمدی

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #18 : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷:۰۱ »
بنابراین اگر بار دیگر به تعریف پیش پرداخت یا پیش دریافت دقت می کردید که مربوط به هزینه های و درآمدهایی بوده که منافع آن در بیش از یک دوره مالی به دست آید متوجه میشدید که چون کار انجام شده قرار است فقط در سال 91 انجام شود بنابراین فقط مربوط به یک سال مالی بوده و هیچگاه به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته نمی شود و اصولا اگر چنانچه چنین کاری صورت گیرد یعنی در سال 90 وجه آن پرداخت و در سال 91 کار انجام شود واقعا چگونه می خواهید ثبت درستی بر اساس یکی از 4 حالتی که گفتم بزنید
مگر آنکه در سال 90 توافق شود که کار در همان سال صورت پذیرفته و تا سال بعد ادامه یافته آنگاه میتوان در شروع کار وجه را پرداخت و به عنوان حساب پیش پرداخت ثبت آن را زد البته در پایان سال و هنگام تبدیل به هزینه و همینطور در سال بعد نیز ثبت های مربوطه انجام شود و یا حتی بهتر است توافق شود که ابتدا کار انجام شده و وجه آن در پایان کار انجام شده پرداخت شود که اگر مربوط به یک دوره مالی باشد مشخص و راحت بوده اما اگر مربوط به بیش از یک دوره مالی باشد ثبت پایان دوره نیز باید شناسایی و ثبت گردد.

آفلاین zohre rad

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #19 : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲:۴۰ »
درود من با اقای محمدی موافقم منم به این صورت ثبت میزنم

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #20 : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴:۱۸ »
با سلام
بنده با نظر جناب مرتضايي موافقم
با احترام
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین zohre bahrami

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #21 : ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶:۴۵ »
با درود و احترام

خوب چرا شما درخواست نکردید تاریخ فاکتور درست بشه؟
شما میتونید در سال نود کل مبلغ فاکتور را به عنوان هزینه بدهکار کنید و طرف بستانکارش راه هزینه های پرداختنی ثبت فرمایید، و نسبت به هر پرداخت، حساب هزینه های پرداختنی را مستهلک فرمایید،
البته توجه فرمایید هزینه مذکور مشمول مالیات تکلیفی 3 درصد میباشد....
با احترام
Wake up !wake up
Grab a brush and put a little makeup
Hide the scars to fade away the shakeup

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #22 : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵:۳۱ »
با درود و احترام

خوب چرا شما درخواست نکردید تاریخ فاکتور درست بشه؟
شما میتونید در سال نود کل مبلغ فاکتور را به عنوان هزینه بدهکار کنید و طرف بستانکارش راه هزینه های پرداختنی ثبت فرمایید، و نسبت به هر پرداخت، حساب هزینه های پرداختنی را مستهلک فرمایید،
البته توجه فرمایید هزینه مذکور مشمول مالیات تکلیفی 3 درصد میباشد....
با احترام
با تقديم احترام هزينه آگهي وتبليغات در نشريات كثير الانتشار كه مجوز رسمي از وزارت ارشاد داشته باشند از پرداخت ماليات معاف است
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین فريدون مظفرنژاد

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #23 : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱:۵۸ »
با تقديم احترام هزينه آگهي وتبليغات در نشريات كثير الانتشار كه مجوز رسمي از وزارت ارشاد داشته باشند از پرداخت ماليات معاف است
سلام
اگر مقدور است بخشنامه یا مدرک این فرمایش را برای دوستان در سایت بگذارید .

با تشکر
در طوفانهای زندگی باخدا بودن بهتر از ناخدا بودن است .

                                                    دکتر علی شریعتی

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #24 : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳:۵۴ »
با عرض سلام و ادب خدمت استاد مظفر ن‍ژاد
در بند"ل" ماده 139 قانون مالياتهاي مستقيم آورده
"ل ـ فعاليت‌هاي انتشاراتي و مطبوعاتي‌، فرهنگي و هنري که به ‌موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي‌شوند، ازپرداخت ماليات معاف است‌."
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین hasbor

  • کاربر فعال
  • ***
  • index - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
  • تعداد ارسال: 136
  • متا امتیاز 2277 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به hasbor
  • رای برای مدیریت : 0
  • خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار
  • تخصص: حسابداری
  • سمت: حسابدار
  • سپاس شده از ایشان: 13
  • سپاس کرده از دیگران: 30
xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #25 : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵:۵۰ »
دستورالعمل
 
532
   
1391
   
139
   
م
 
مخاطبين
   
ادارات کل امور مالياتي
امور مالياتي شهر و استان تهران
موضوع
   
معافيت مالياتي درآمد حاصل از طراحي و انتشار آگهي براي فعاليتهاي مطبوعاتي
نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده درخصوص شمول يا عدم شمول ماليات نسبت به درآمد حاصل از طراحي و انتشار آگهي براي فعاليتهاي مطبوعاتي در اجراي مقررات بند (ل) ماده 139 قانون مالياتهاي مستقيم، بدينوسيله يادآور مي گردد:
طبق جزء 2-2 فهرست فعاليتهاي مشمول معافيت بند (ل) ماده 139 قانون مالياتهاي مستقيم موضوع دستورالعمل ماده 12 آئين نامه اجرايي تبصره 3 مذکور (بخشنامه شماره 19153/4348-211 مورخ 04/11/1383)، طراحي و انتشار آگهي در طبقه فعاليت مطبوعاتي مشمول معافيت موضوع اين بند مي باشد.
بنابراين در اجراي مقررات بند (ل)‌ماده 139 قانون مالياتهاي مستقيم و آئين نامه و دستورالعمل مربوط، درآمد حاصل از طراحي و انتشار هرگونه آگهي توسط اشخاص دارنده مجوز فعاليت انتشار نشريات و مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با رعايت مقررات مشمول معافيت مي باشد.
آموخته ام که تنها چیزی که مرا شاد می کند شاد کردن دیگران است

آفلاین ابراهیم قاسمی سعید

xx - هزینه یا پیش پرداخت؟؟ - متا
پاسخ : هزینه یا پیش پرداخت؟؟
« پاسخ #26 : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱:۱۶ »
با عرض سلام
مبالغ سال 91 به عنوان پیش پرداخت ثبت میگردد چون هزینه آن مربوط به سال 91 است و اگر در سال 90 هزینه زده شود سود سال 90 را پایین آورده و هزینه بالاتری را نشان میدهد و یک نکته دیگر اینکه ممکن است اصلا در سال 91 هزینه ای صورت نگیرد و مبلغ آن استرداد گردد.

بنر بعد از آخرین ارسال در مرجع مالی


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

xx
پرداخت میان دوره تلفن ، پیش پرداخت است یا هزینه؟

نویسنده سعدی مومیوند

12 پاسخ ها
27689 مشاهده
آخرين ارسال ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۸:۰۸
توسط محمد محمدی
xx
پیش پرداخت یا هزینه؟؟

نویسنده ok30n

10 پاسخ ها
8309 مشاهده
آخرين ارسال ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۹:۵۷
توسط محمد محمدی
xx
پرداخت هزینه ها

نویسنده layla191

2 پاسخ ها
1147 مشاهده
آخرين ارسال ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶:۰۰
توسط سعدی مومیوند
xx
ثبت هزینه هایی که توسط دیگران پرداخت می شوند

نویسنده امین90

3 پاسخ ها
815 مشاهده
آخرين ارسال ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲:۴۶
توسط فريدون مظفرنژاد
xx
شناسایی هزینه حقوق پرسنل در صورت پرداخت خارج از لیست

نویسنده jamal moradian

10 پاسخ ها
3405 مشاهده
آخرين ارسال ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸:۵۳
توسط m.amiri
xx
تنخواه - هزینه ای که مدیر عامل پرداخت میکنه به چه حسابی ببرم

نویسنده لک

8 پاسخ ها
2646 مشاهده
آخرين ارسال ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰:۴۰
توسط مرتضی رئیسی