سلام
جناب کوکبی بنده بیشتر در خصوص مذاکرات اقتصادی توضیحاتی را براساس تجربه شخصی ارائه کردم وقتی به موضوع مذاکره در بعد انسانی ان نگاه میکنید داستان متفاوت است نیازهایی را که شما نام بردید دقیقا براساس هرم نیازهای ابراهام مازلو میباشد و مذاکره در این خصوص در سطوح پائین ان هر نتیجه ای که بگیری برنده شده ای در سطح فیزیواژیک وقتی بنده گرسنه هستم به یک تکه نان در مذاکره قناعت میکنم ولی اگر در مرحله بالاتری باشم غذای انچنانی هم برایم اهمیت ندارد.پس در مذاکرات اقتصادی باید منافع طلب بود و مانند یک شطرنج باز اگر لازم شد وزیر را هم به زیر تیغ بدهی ولی در نهایت برنده باشی البته در خصوص سیاست نظرات ماکیاولی را قبول ندارم که از هر طریق باید برنده شد.
سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار
جناب رئیسی گرامی منظور حقیر از نیازها بر اساس جدول بندی مازلو نبود و شخصا معتقد تمام و کمال بر آن نیستم.
مازلو بر اساس این تقسیم بندی ،معتقد است ابتدا نیازهای دست پایینتر باید برطرف شود و سپس نیاز بالاتر تا در مراحل بالاتر نوبت به خود شکوفایی و تعالی برسد. یعنی برای اینکه شخصی به سعادت جامعه بیاندیشد ابتدا لازم است نیازهای قبل از آن یعنی نیازهای فیزیولوژیک ، سپس نیازهای دست بالاتر ، مرحله به مرحله برطرف شود تا شخصی در آن دیدگاه قرار گیرد و به خودشکوفایی برسد.
در حالیکه برای مثال بر اساس تعالیم مذهبی ما در عین اینکه شخص روزه می گیرد اما لازم است توجه خود را به جامعه و به دیگران بیشتر معطوف کند و به نیازهای دست پایینتر کم توجه تر باشد یا شخصی که شاید ثروتمند نباشد اما به رهبری جامعه برانگیخته و برگزیده می شود.
منظور حقیر این است که در پایه مذاکره توجه کافی به اصل موضوع اهمیت دارد (هرچه که مد نظر مذاکره کننده باشد بسیار بزرگ یا دم دستی تر ) و توجه و بیان جمله یا جملاتی که ضرورتی ندارد می تواند برای طرف دیگر ایجاد موضع کند و ادامه مذاکره در خصوص اصل موضوع جلسه را تغییر دهد . برای مثال اشاره به اعتقادات شخص مقابل یا پیشداوری در خصوص نگرش طرف مقابل و مواردی از این دست سبب می شود طرف مقابل ما لاجرم تصمیم به اتخاذ موضع نماید و به دفاع از خود بپردازد و این سبب می شود مذاکره از اصل موضوع ، منحرف شود.
حال برخی دوستان معتقدند ایتدا باید مواضع به هم نزدیک باشد تا بتوان در مورد اصل موضوع ، راحتتر مذاکره کرد خوشحال خواهم بود نظر سایر دوستان عزیزم را بدانم.
لبخند هدیه خداوند است