• linkedin

تالار تخصصی حسابداری در تلگرام


گروه تالار تخصصی حسابداری در تلگرام فعال است و همکاران در محیطی صمیمانه و تخصصی در کنار هم هستند

می توانید در قسمت جستجوی تلگرام
accmeta
را سرچ کرده و یا از لینک زیر وارد شوید

گروه
https://t.me/accmeta/

وارد شوید.


telegram_128-min - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا

این گروه جهت تبادل نظر و انتقال تجربه در بین همکاران حسابدار ایجاد شده است.

حضورتان را ارج می نهیم

Google



normal_post - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا نویسنده موضوع: ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت  (دفعات بازدید: 11958 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

آفلاین لینا

xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #15 : ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱:۰۴ »
نقل قول
سلام سركار خانم
صورت وضعيت هاي تاييد شده در قسمت بدهي هاست نه دارايي ها التفات بفرمائيد:
بدهي جاري:
صورت وضعيت هاي تاييد شده                **
كسر ميشود پيمان در دست اجرا            ( **)
مازاد صورت وضعيت هاي تاييد شده      -------
بر بهاي تمام شده و سود ناخالص پيمان    **
----------------در خصوص اين بند فرمايشتان :

آن مورد كه شما ميفرمايئد در دو طرف ترازنامه و ذيل ح دريافتني يا بدهي جاري (بسته به حالتي كه اتفاق ميافتد) درج ميشود و زماني است كه يا
1-بيشتر از صورت وضعيت پول دريافت كرده باشيم(در قسمت بدهي ها)
2-كمتر از    "                      "‌                    (     "         ح دريافتني )





با سلام و درود خدمت شما

نحوه نمایش ترازنامه:
حسابهای دریافتنی                                                 
پروژه در جریان ساخت                                             
کسر می شود:صورت وضعیت ارسالی                         
مازاد بهای تمام شده بر صورت وضعیت                         
اما اینکه چرا صورت وضعیت ارسالی کاهنده حساب پیمان در دست اجرا می باشد؟؟
تحلیل : به این دلیل که پیمان در دست ساخت برای پیمانکار یک نوع دارایی می باشد که شامل مخارج تحمل شده از جیب پیمانکار است حال پیمانکار با هر بار ارسال صورت وضعیت مقداری از این مخارج تحمل شده را از کارفرما دریافت میکند پس می ماند باقی مخارج تحمل شده که باید پس بگیرد در نتیجه این حساب کاهنده حساب پروژه در جریان ساخت می باشد وبه این مفهوم است که مقداری از این مخارج که قرار است در آینده توسط کارفرما دریافت شود وصول شده است

در پیمانکاری سرفصل حساب صورت وضعیت تایید شده یک حساب کاهنده داریی است در واقع این سرفصل مانند( استهلاک انباشته که کاهنده دارایی ثابت) است کاهنده حساب پروژه در جریان ساخت می باشد

با ثبت فوق دارایی ها درپایان پروژه در ترازنامه تهاتر می شود و صفر می گردد
اما چند نکته مهم و نتیجه گیری
1-صورت وضعیت ارسالی ماهیت آن بستانکار ولی در گروه دارایی ها تعریف میشود(مانند استهلاک انباشته)
2-سرفصل پروژه در جریان ساخت ماهیت آن دارایی می باشد
3-سرفصل بهای تمام شده پروژه ماهیت آن بدهکار و هزینه می باشد که یک سرفصل مجزا از پروژه در جریان ساخت می باشد
4-پروژه در جریان ساخت فقط در پایان سال با حساب صورت وضعیت ارسالی بسته می شود
5-سود پروژه به حساب پروژه در جریان ساخت اضافه می گردد برای این کار در سرفصل کل پروژه در جریان ساخت یک معین تحت عنوان سود پیمان همانند سربار - موادو مصالح و دستمزد تعریف کنید

با اجازه جناب دست ورز موارد جهت اطلاع دوستان قرار میدهم

موفق باشید

بنر قبل از دومین ارسال در مرجع پیمانکاری

آفلاین A.Ehsani

xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #16 : ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰:۴۶ »
سلام

جناب کیانی عزیز خیلی رومانتیک است که قیمت تمام شده برآوردی با واقعی یکی شود:

1000+1916+1134=4050

حتی مایکروسافت و جنرال موتورز هم نتونستن برآورد و واقعی رو با هم یکی کنند اون هم در وضعیت خاص ما که قیمت ها ثانیه ای تغییر میکند.

نقل قول
بهاي تمام شده پيمان       1000                             1916                                        1134
پيمان در دست اجرا          125                               199                                           126
درامد پيمان                                      1125                                     2115                                   1260

ثبت درامد و بهاي تمام شده پيمان

این ثبت بالا بهای تمام شده که میفرمائید واقعی است یعنی همین رقم 1000 سال اول توی دفتر کل شامل چندین حساب کل و نیز معین که شامل مواد و پرداخت دستمزد و سربار است؟

قطعا" خیر جناب کیانی این یک برآورد است یعنی شما قیمت تمام شده را بر اساس نسبتی از برآوردها بدست می آورید و این رقم پشتش هیچ سند مالی نیست .

توجه به سوال  سوال کننده کنید . او دانشجو است و دارای فهم مناسب . او با یک مشکل غیر عرف مواجه شده است . او میپرسد ثبت سود در پروژه در جریان ساخت !!!! این یعنی چی؟ ما چرا باید معادل سود را به بدهکار پروژه در جریان بزنیم اصلا" پروژه در جریان خودش یک دارائی غیر واقعی است .
بزارید از راهی دیگه وارد بشم. شما بعنوان مدیر عامل این شرکت میتونید از صندوق گرفته تا تمامی دارائی های ثابت و کلیه دارائیها رو آلان توی بازار بفروش برسانید و به پول تبدیل کنید . آیا شما میتونید دارائی در جریان ساخت رو بفروشید؟
این دارائی درجریان ساخت هم توجه کنید حسابهای واقعی هزینه هم توسیستم ثبت شده یعنی هم هزینه رو داریم هم دارائی در جریان ساخت و هم قیمت تمام شده که معادل صورت وضعیت کار تکمیل شده رقم کاذب در دل آن نهفته است.

کاری ندارم در نهایت حسابهای درست میشود ولی برای من نهایت چه مفهومی دارد من مدیر اطلاعات به روز میخوام نه پایان پروژه بیام تعدیل و اصلاح کنم.

آفلاین كياني

  • کاربر باسابقه
  • *****
  • index - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
  • تعداد ارسال: 815
  • متا امتیاز 48425 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به كياني
  • رای برای مدیریت : 15
  • تدبیر، هنر ایجاد نظر بدون دشمن‌تراشی است
  • تخصص: دانشجوي حسابداري
  • سمت: كارآموز
  • سپاس شده از ایشان: 230
  • سپاس کرده از دیگران: 156
xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #17 : ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰:۰۶ »
با سلام
نحوه نمایش ترازنامه:
حسابهای دریافتنی                                                 
پروژه در جریان ساخت                                             
کسر می شود:صورت وضعیت ارسالی                         
مازاد بهای تمام شده بر صورت وضعیت                         
اما اینکه چرا صورت وضعیت ارسالی کاهنده حساب پیمان در دست اجرا می باشد؟؟
تحلیل : به این دلیل که پیمان در دست ساخت برای پیمانکار یک نوع دارایی می باشد که شامل مخارج تحمل شده از جیب پیمانکار است حال پیمانکار با هر بار ارسال صورت وضعیت مقداری از این مخارج تحمل شده را از کارفرما دریافت میکند پس می ماند باقی مخارج تحمل شده که باید پس بگیرد در نتیجه این حساب کاهنده حساب پروژه در جریان ساخت می باشد وبه این مفهوم است که مقداری از این مخارج که قرار است در آینده توسط کارفرما دریافت شود وصول شده است

1-مبناي عرايض من در خصوص ثبت بستانكار حساب "صورت وضعيت هاي تاييد شده " نشريه 126 سازمان حسابرسي است .ميتوانيد رفرنس فرمايش تان را بفرمائيد ؟
2-زماني كه صورت وضعيت هاي تاييد شده بيشتر از ميزان كار انجام شده(مخارج انجام شده )ميشود اين سرفصل ( استهلاك انباشته)تاثير معكوس خواهد داشت ؟
3- براي صورت وضعيت هاي ارسالي اساسا نبايد ثبتي را در دفاتر انجام داد .اين موضوع(صورت وضعيت ارسالي)ادعاي شركت ماست و طرف دوم مبلغ و مقادير كار را هنوز نپذيرفته است .
در پیمانکاری سرفصل حساب صورت وضعیت تایید شده یک حساب کاهنده داریی است در واقع این سرفصل مانند( استهلاک انباشته که کاهنده دارایی ثابت) است کاهنده حساب پروژه در جریان ساخت می باشد
با ثبت فوق دارایی ها درپایان پروژه در ترازنامه تهاتر می شود و صفر می گردد
اما چند نکته مهم و نتیجه گیری
1-صورت وضعیت ارسالی ماهیت آن بستانکار ولی در گروه دارایی ها تعریف میشود(مانند استهلاک انباشته)
2-سرفصل پروژه در جریان ساخت ماهیت آن دارایی می باشد
3-سرفصل بهای تمام شده پروژه ماهیت آن بدهکار و هزینه می باشد که یک سرفصل مجزا از پروژه در جریان ساخت می باشد
4-پروژه در جریان ساخت فقط در پایان سال با حساب صورت وضعیت ارسالی بسته می شود
5-ثبتهای مسئله در طی سال با توجه به اطلاعات مسله زده می شود و هنگام شناسایی سود در پایان سال فقط ثبت شماره 4 لحاظ می گردد
6-سود پروژه به حساب پروژه در جریان ساخت اضافه می گردد برای این کار در سرفصل کل پروژه در جریان ساخت یک معین تحت عنوان سود پیمان همانند سربار - موادو مصالح و دستمزد تعریف کنید

4-در خصوص تهاتر ، بايد عرض كنم كه اگر بخواهيم طبق فرمايشتان عمل كنيم در اين صورت ،ح دريافتني مستهلك ميشود نه تهاتر و اين موضوع در تعريف استهلاك نميگنجد .
5-بهاي تمام شده يك حساب موقت است و بالطبع قابل انتقال به سال آتي نخواهد بود(اگر بخواهيم طبق فرمايشتان اين حساب را معين پروژه در جريان ساخت قراردهيم)
6-در خصوص آيتم 4 مورد اشاره شما اگر اين حساب را در پايان هر سال ببنديم ديگر مانده اي جهت انتقال به سال بعد وجود ندارد اين رويداد(بستن نهايي دو حساب مزبور )در پايان قرارداد اتفاق مي افتد نه در خلال آن
7-در خصوص آيتم هاي شماره 5 و 6 شما نيز همانطور كه در مثال(نقل قول از نظريه 126 سازمان حسابرسي) آمده است مطابق فرمايش شماست.


بااحترام
سامانه اطلاعات مالیاتی سام
هر کس آنچنان می میرد که زندگی می کند

آفلاین كياني

  • کاربر باسابقه
  • *****
  • index - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
  • تعداد ارسال: 815
  • متا امتیاز 48425 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به كياني
  • رای برای مدیریت : 15
  • تدبیر، هنر ایجاد نظر بدون دشمن‌تراشی است
  • تخصص: دانشجوي حسابداري
  • سمت: كارآموز
  • سپاس شده از ایشان: 230
  • سپاس کرده از دیگران: 156
xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #18 : ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴:۵۲ »
سلام

جناب کیانی عزیز خیلی رومانتیک است که قیمت تمام شده برآوردی با واقعی یکی شود:
حتی مایکروسافت و جنرال موتورز هم نتونستن برآورد و واقعی رو با هم یکی کنند اون هم در وضعیت خاص ما که قیمت ها ثانیه ای تغییر میکند.
1000+1916+1134=4050
سلام
من اگر خلاف استاندارد حاضر موردي درج كردم آن موقع شما ميتوانيد اسمش را رمانتيك يا شعر گونه عنوان كنيد و در غير اين صورت خير.
من هم نگفتم قيمت تمام شده براوردي وحي منزل است .استاندارد در اين خصوص نيز توضيح دارد :
نشريه 185 سازمان حسابرسي :
در روش درصد پيشرفت كار از براوردهاي جاري درامدها و هزينه ها براي گزارشگري مالي استفاده ميشود.باگذشت زمان و دستيابي به اطلاعات جديد براوردهاي قبلي ممكن است تغيير كنند.تغيير در براورد موجب اصلاح صورتهاي مالي دوره هاي گذشته نميشود بلكه در دوره جاري  و اتي موثر است:
                                           1381                                   1382                                     1383
درامد پيمان                         30.000                                 30.000                             30.000
مخارج تحمل شده انباشته         10400                                    19500                              27500
مخارج براوردي تكميل پيمان          15600                                8360                                     0
                                      -----------------                      ---------------------                        ----------------
مجموع مخارج پيمان                   26000                             27860                                     27500
مجموع سود مورد انتظار                  4000                             2140                                      2500
                                            ------------                       ----------------                             ----------------
در صد پيشرفت (روش هزينه به هزينه)   40%                            70%                                      100%
               

این ثبت بالا بهای تمام شده که میفرمائید واقعی است یعنی همین رقم 1000 سال اول توی دفتر کل شامل چندین حساب کل و نیز معین که شامل مواد و پرداخت دستمزد و سربار است؟

قطعا" خیر جناب کیانی این یک برآورد است یعنی شما قیمت تمام شده را بر اساس نسبتی از برآوردها بدست می آورید و این رقم پشتش هیچ سند مالی نیست .
قطعا بله دوست عزيز
ثبت شماره 1 است .در شرح سند نيز نوشته شده:"ثبت مخارج پيمان " واقعي است نه براوردي
توجه به سوال  سوال کننده کنید . او دانشجو است و دارای فهم مناسب . او با یک مشکل غیر عرف مواجه شده است . او میپرسد ثبت سود در پروژه در جریان ساخت !!!! این یعنی چی؟ ما چرا باید معادل سود را به بدهکار پروژه در جریان بزنیم اصلا" پروژه در جریان خودش یک دارائی غیر واقعی است .
دريك شركت توليدي "كالاي در  جريان ساختش " غير واقعي است كه اين باشد!؟
من چون دانشجوست دارم عرض ميكنم به جاي حالت تدافعي گرفتن در مقابل استاندارد هاي مصوب اساتيد و تيمي كه اين استانداردها را تصويب ميكنند و قطعا عملا اين موضوعات را پياده كردند .به فكر تغيير خويش باشيم نه تحريف استاندارد و تفسير هاي گوناگون .
چرا سود در حساب پيمان باشد :
براي تهاتر با صورت وضعيتهاي تاييد شده ،‌ دفتر داري نيست!حسابداري است دوست عزيز
شما بعنوان مدیر عامل این شرکت میتونید از صندوق گرفته تا تمامی دارائی های ثابت و کلیه دارائیها رو آلان توی بازار بفروش برسانید و به پول تبدیل کنید . آیا شما میتونید دارائی در جریان ساخت رو بفروشید؟
شما ميتوانيد كالاي در جريان ساخت (يك شركت توليدي)را به ارزش واقعي كاري كه بررويش انجام شده بفروش رسانيد؟!اگر جوابتان بلي است "من هم ميتوانم".
این دارائی درجریان ساخت هم توجه کنید حسابهای واقعی هزینه هم تو سیستم ثبت شده یعنی هم هزینه رو داریم هم دارائی در جریان ساخت و هم قیمت تمام شده که معادل صورت وضعیت کار تکمیل شده رقم کاذب در دل آن نهفته است.
همانطور كه ميدانيد دارايي در جريان ساخت(پروژه در جريان پيشرفت)يك چيز است(براساس واقعيت ثبت ميشود) ،صورت وضعيت ارسالي(مخارج تجمعي انجام شده)يك چيز (ثبت مالي نداريم)و تاييد صورت وضعيت چيز ديگر.(ثبت مالي داريم)
شما قيمت تمام شده را جداي از پيمان در جريان ثبت ميكنيد ؟در خلال سال ؟
مسلما خير، بهاي تمام شده را براساس مخارج انجام شده طي سال ،در پايان سال محاسبه ميكنيد.
کاری ندارم در نهایت حسابهای درست میشود ولی برای من نهایت چه مفهومی دارد من مدیر اطلاعات به روز میخوام نه پایان پروژه بیام تعدیل و اصلاح کنم.
عرض كردم حسابداري بحث ميكنيم نه دفتر داري.
اطلاعاتي كه به منظور خوشايند مديران باشد ، نيازمند گزارش سازي هاي مديريتي است ارتباطي به نحوه كار حسابداران ندارد .
يكي از مسائلي كه حسابداري را امروز در صنعت پيمانكاري زير سايه مهندسان نگه ميدارد اين گونه طرز فكر است .

از ماست كه برماست


عرض ديگري ندارم ، اساتيد خود به ادامه بحث و نتيجه گيري دلخواهشان بپردازند


تجديد احترام
سامانه اطلاعات مالیاتی سام
هر کس آنچنان می میرد که زندگی می کند

آفلاین A.Ehsani

xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #19 : ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳:۰۰ »
سلام

جناب کیانی بنده عبارت رومانتیک رو با نشریه بودم نه حضرتعالی. نکته اینجاست اگر نشریه هرچیز دیگری هم مینوشت قطعا" حضرتعالی قبول داشتید.

شما خوب است که با پیمانکاری اشنا هستید. اگر در محاسبات متره و فهرست بهای اولیه اگر اشتباه کرده باشید و بر اساس آن قیمت داده باشید چطور کارفرما از شما میپذیرد که شما میفرمائید با گذشت زمان تعدیل میشود! چی تعدیلی میشود؟ مگر کارفرما قبول میکند مبلغ پیمان تغییر کند؟
شمافرض کند در محاسبات اولیه بهای تمام شده را 80 برآورد کردید و حالا متوجه شدید عدد 100 درست است آیا کارفرما از شما میپذیرد پیمان را 20واحد افزایش دهد؟

فرمایش حضرتعالی به نحوی ایست که بنده اساسا" کل موضوع نشریه رو رد میکنم!!! بنده اون تک ثبت درآمد رو قبول ندارم چونکه عرض کردم دارائی ایجاد شده دارائی نیست و چطور ما در یک جا دارائی رو یک جور تعریف میکنیم در اینجا دارائی مجازی ایجاد میکنیم که واقعیت عینی و فیزیکی ندارد.

نقل قول
قطعا بله دوست عزيز
ثبت شماره 1 است .در شرح سند نيز نوشته شده:"ثبت مخارج پيمان " واقعي است نه براوردي
دوست عزیز واقعی نیست عزیزم. یعنی شما هنگام ثبت این 1000 واحد هزینه را متحمل شدید؟ که نه و یا این از مانده حساب هزینه ها گرفته شده پس چرا اون حسابها اینجا بسته نمیشه یعنی:

قیمت تمام شده  1000

      حساب هزینه ها                  1000

پس شما هم قیمت تمام شده را دارید به مبلغ 1000 هم حساب هزینه ها رو باز دارید به مبلغ 1000 پس اینجا هزینه های شرکت دوبرابر گزارش شده است.

اگر از ما حسابدارهائی که 20 ساله سند میزنیم سوال کنند روش بهتری رو پیشنهاد خواهیم داد. مثلا" ما میتونیم یک حساب کنترل درآمد پیمان ایجاد کنیم به این ترتیب:

هنگام تائید صورت وضعیت:

حسابهای بدهکار   بدهکار


                 حساب کنترل درآمد     بستانکار

هنگام شناسائی درامد:

حساب کنترل درآمد   به میزان صورت وضعیت قبلی بدهکار
حساب دریافتنی-کارانجام شده وصورت وضعیت نشده بدهکار

                                      حساب کنترل درآمد                               بستانکار

با این روش نه دارائی واهی داریم . حساب صورت وضعیت تائید شده کاذب رو نداریم و مانده حساب درآمد هم درست است و قیمت تمام شده کاذب هم نخواهیم داشت.
نقل قول
شما ميتوانيد كالاي در جريان ساخت (يك شركت توليدي)را به ارزش واقعي كاري كه بررويش انجام شده بفروش رسانيد؟!اگر جوابتان بلي است "من هم ميتوانم".
به قیمت واقعی نمیتوان ولی کالائی وجود دارد حتی نیمه کاره ولی درمورد ثبت نشریه کاردرجریانی ثبت شده که وجود ندارد به عبارتی یکی از این دوحساب قیمت تمام شده و پروژه درجریان زیادی است.

آفلاین A.Ehsani

xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #20 : ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۹:۴۶ »
نقل قول
عرض كردم حسابداري بحث ميكنيم نه دفتر داري.
اطلاعاتي كه به منظور خوشايند مديران باشد ، نيازمند گزارش سازي هاي مديريتي است ارتباطي به نحوه كار حسابداران ندارد .
يكي از مسائلي كه حسابداري را امروز در صنعت پيمانكاري زير سايه مهندسان نگه ميدارد اين گونه طرز فكر است .

از ماست كه برماست
قرار نبود به هم توهین کنیم.شاید مهندسین حق دارن . یعنی میفرمائید بنده دفتر دار هستم و حضرتعالی حسابدار؟

آفلاین كياني

  • کاربر باسابقه
  • *****
  • index - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
  • تعداد ارسال: 815
  • متا امتیاز 48425 تومان
  • لیست کدهای من
  • تشکر و اهداء امتیاز به كياني
  • رای برای مدیریت : 15
  • تدبیر، هنر ایجاد نظر بدون دشمن‌تراشی است
  • تخصص: دانشجوي حسابداري
  • سمت: كارآموز
  • سپاس شده از ایشان: 230
  • سپاس کرده از دیگران: 156
xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #21 : ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴:۰۲ »
قرار نبود به هم توهین کنیم.شاید مهندسین حق دارن . یعنی میفرمائید بنده دفتر دار هستم و حضرتعالی حسابدار؟
سلام جناب احساني
به هيچ عنوان به خود اجازه اساعه ادب به شما نخواهم داد .
همانطور كه پيشتر ابراز ارادت كردم :
شما استاديد و همانطور كه فرموديد نظر تان شخصي و حرفه اي است
براي من ، افتخاري است مصاحبت با شما .
منظور من مديرعاملي بود كه در فرض شما وجود داشت :
شما بعنوان مدیر عامل این شرکت میتونید از صندوق گرفته تا تمامی دارائی های ثابت و کلیه دارائیها رو آلان توی بازار بفروش برسانید و به پول تبدیل کنید . آیا شما میتونید دارائی در جریان ساخت رو بفروشید؟
کاری ندارم در نهایت حسابهای درست میشود ولی برای من نهایت چه مفهومی دارد من مدیر اطلاعات به روز میخوام نه پایان پروژه بیام تعدیل و اصلاح کنم.

به نظرم ،
ديدگاه مهندسي اگر بخواهد در حسابداري پياده شود = دفتر داري(حسابداري بر مبناي خوشايند مهندسين)
به هيچ وجه اين ديدگاه را قبول ندارم .

اگر در محاسبات متره و فهرست بهای اولیه اگر اشتباه کرده باشید و بر اساس آن قیمت داده باشید چطور کارفرما از شما میپذیرد که شما میفرمائید با گذشت زمان تعدیل میشود! چی تعدیلی میشود؟ مگر کارفرما قبول میکند مبلغ پیمان تغییر کند؟
شمافرض کند در محاسبات اولیه بهای تمام شده را 80 برآورد کردید و حالا متوجه شدید عدد 100 درست است آیا کارفرما از شما میپذیرد پیمان را 20واحد افزایش دهد؟
تا 10 % مبالغ و مقادير را اگر مشاور تاييد كند براي كارفرما قابل قبول است و بالاتر از آن با تاييد خود كارفرما قابل پرداخت است(شرايط عمومي پيمان)
ضمن اينكه تيم مهندسيني كه متره ميكنند و پاكت را ارسال ميكنند بايد به فكر باشند كه اشتباه براورد نكنند و همه شرايط را در نظر گيرند.نه حسابدار و مدير مالي .
ضمن اينكه من در توضيحاتم مخارج براوردي پيمان را عرض كردم نه مبلغ پيمان را !
من هم نگفتم قيمت تمام شده براوردي وحي منزل است .استاندارد در اين خصوص نيز توضيح دارد :
نشريه 185 سازمان حسابرسي :
در روش درصد پيشرفت كار از براوردهاي جاري درامدها و هزينه ها براي گزارشگري مالي استفاده ميشود.باگذشت زمان و دستيابي به اطلاعات جديد براوردهاي قبلي ممكن است تغيير كنند.تغيير در براورد موجب اصلاح صورتهاي مالي دوره هاي گذشته نميشود بلكه در دوره جاري  و اتي موثر است:
                                           1381                                   1382                                     1383
درامد پيمان             30.000                                 30.000                             30.000
مخارج تحمل شده انباشته         10400                                    19500                              27500
مخارج براوردي تكميل پيمان          15600                                8360                                     0
                                      -----------------                      ---------------------                        ----------------
مجموع مخارج پيمان                   26000                             27860                                     27500
مجموع سود مورد انتظار                  4000                             2140                                      2500
                                            ------------                       ----------------                             ----------------
در صد پيشرفت (روش هزينه به هزينه)   40%                            70%                                      100%
فرمایش حضرتعالی به نحوی ایست که بنده اساسا" کل موضوع نشریه رو رد میکنم!!! بنده اون تک ثبت درآمد رو قبول ندارم چونکه عرض کردم دارائی ایجاد شده دارائی نیست و چطور ما در یک جا دارائی رو یک جور تعریف میکنیم در اینجا دارائی مجازی ایجاد میکنیم که واقعیت عینی و فیزیکی ندارد.
دوست عزیز واقعی نیست عزیزم. یعنی شما هنگام ثبت این 1000 واحد هزینه را متحمل شدید؟ که نه و یا این از مانده حساب هزینه ها گرفته شده پس چرا اون حسابها اینجا بسته نمیشه یعنی:

قیمت تمام شده  1000

      حساب هزینه ها                  1000

پس شما هم قیمت تمام شده را دارید به مبلغ 1000 هم حساب هزینه ها رو باز دارید به مبلغ 1000 پس اینجا هزینه های شرکت دوبرابر گزارش شده است.

اگر از ما حسابدارهائی که 20 ساله سند میزنیم سوال کنند روش بهتری رو پیشنهاد خواهیم داد. مثلا" ما میتونیم یک حساب کنترل درآمد پیمان ایجاد کنیم به این ترتیب:

هنگام تائید صورت وضعیت:

حسابهای بدهکار   بدهکار


                 حساب کنترل درآمد     بستانکار

هنگام شناسائی درامد:

حساب کنترل درآمد   به میزان صورت وضعیت قبلی بدهکار
حساب دریافتنی-کارانجام شده وصورت وضعیت نشده بدهکار

                                      حساب کنترل درآمد                               بستانکار

با این روش نه دارائی واهی داریم . حساب صورت وضعیت تائید شده کاذب رو نداریم و مانده حساب درآمد هم درست است و قیمت تمام شده کاذب هم نخواهیم داشت.به قیمت واقعی نمیتوان ولی کالائی وجود دارد حتی نیمه کاره ولی درمورد ثبت نشریه کاردرجریانی ثبت شده که وجود ندارد به عبارتی یکی از این دوحساب قیمت تمام شده و پروژه درجریان زیادی است.

در خصوص فرمايشتان ديگر عرضي ندارم

استفاده خواهم كرد

اگر كوچكترين ازردگي از من بدل داريد به بزرگي تان ببخشاييد


بااحترام
سامانه اطلاعات مالیاتی سام
هر کس آنچنان می میرد که زندگی می کند

آفلاین A.Ehsani

xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #22 : ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰:۰۰ »
سلام

جناب کیانی جنابعالی هم کارشناس خوبی هستید و هم با انرژی و مطالب رو خیلی با دقت و کامل ادا میکنید.مطمئنا" پیشرفت خوبی  خواهیدداشت  از لطف شما سپاسگزارم. بنده به نوبه خود از مطالب و مصاحبت با شما استفاده شایانی میبرم. بااحترام

آفلاین b721947

xx - ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت - متا
پاسخ : ثبت سود در بدهکار پروژه در جریان ساخت
« پاسخ #23 : ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۲۳ »
سئوال دوستمان در خصوص "چرايي ثبت سود ناخالص براوردي به حساب پيمان در دست اجرا بود" كه عرض كردم براي اين كه در پايان و تحويل پيمان،حسابهاي "صورت وضعيت هاي تاييد شده" و "پيمان دردست اجرا "كه مانده شان مساوي همديگر است و برابر مبلغ پيمان است را با هم تهاتر كنيم .

چرا سود در حساب پيمان باشد :
براي تهاتر با صورت وضعيتهاي تاييد شده ...

با سلام

جسارتاً، علی رغم اینکه مباحث خوبی توسط جناب کیانی ارائه شد اما همچنان اشکال بحث در این است که علت افزودن سود ناخالص پیمان به حساب پیمان در دست اجرا را «برای تهاتر با صورت وضعیتهای تایید شده» عنوان کرده اند در حالی که علت بدهکار کردن حساب پیمان بابت سود ناخالص این نیست. علت موضوع را به شرح زیر عرض می کنم:

در روش درصد پیشرفت کار وقتی بهای تمام شده و همچنین درآمد کل پیمان بر اساس برآورد محاسبه می شود مازاد درآمد نسبت به بهای تمام شده به حساب پیمان در دست اجرا اضافه می شود تا مانده این حساب بیانگر ارزش کل پیمان شود. در واقع با این عمل، حساب پیمان در دست اجرا به بهایی نمایش داده می شود که به زعم پیمانکار، این پیمان تا این مقطع، به این مبلغ به کارفرما قابل عرضه است حال اگر صورت وضعیتهایی که کارفرما تأیید کرده است کمتر از ارزش برآوردی پیمان باشد مازاد حاصل از این تفاوت به عنوان مبلغ قابل بازیافت شناسایی می شود. مبلغ قابل بازیافت نیز بیانگر مبلغی است که پیمانکار اعتقاد دارد هرچند هنوز به تأیید کارفرما نرسیده است اما در آینده می تواند آن را از کارفرما بازیافت یا دریافت کند. با این توصیف و بر این سیاق، در آخرین دوره اجرای پیمان و با اتمام پیمان، پیمان در دست اجرا به همان مبلغی خواهد رسید که با کارفرما توافق شده بود. یعنی، همانطور که جناب کیانی اشاره کردند، حساب پیمان به میزان مبلغ توافق شده پیمان رسیده و حساب صورت وضعیت نیز برابر با همین مبلغ خواهد شد.

به عبارت بهتر، پیمانکار در هر دوره، سهم مشخصی از کل ارزش پیمان که با کارفرما توافق کرده است را متناسب با میزان پیشرفت کار به عنوان پیمان در دست اجرا گزارش می کند که در شرایط عادی این ارزش از بهای تمام شده و مخارجی که توسط پیمانکار تحمل شده است بیشتر است فلذا به طور منطقی، این مازاد همان درآمدی است که در ازای انجام پیمان نصیب پیمانکار شده است.

با احترام

بنر بعد از آخرین ارسال در مرجع پیمانکاری


اشتراک گذاری از طریق facebook اشتراک گذاری از طریق linkedin اشتراک گذاری از طریق twitter

xx
سپرده بیمه - هزینه حقوق و بیمه کارگران پروژه - سهم کارفرما در پروژه ها

نویسنده فريدون مظفرنژاد

2 پاسخ ها
4748 مشاهده
آخرين ارسال ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲:۳۵
توسط لینا
xx
سود پیمان در جریان اجرا

نویسنده مریم رضائیان

3 پاسخ ها
2222 مشاهده
آخرين ارسال ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹:۳۷
توسط علی فتحی
xx
ثبت سند کار در جریان در جسابداذی پیمانکاری

نویسنده چهارم شرقی

5 پاسخ ها
4257 مشاهده
آخرين ارسال ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۳:۴۳
توسط b721947
xx
پروژه های مختلف

نویسنده helena

1 پاسخ ها
539 مشاهده
آخرين ارسال ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵:۴۰
توسط مرتضایی
xx
شروع یک پروژه پیمانکاری

نویسنده hasan1365

1 پاسخ ها
1974 مشاهده
آخرين ارسال ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸:۵۵
توسط لینا
xx
مالی-پروژه پیمانکاری

نویسنده آیلان

0 پاسخ ها
1695 مشاهده
آخرين ارسال ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۲:۴۱
توسط آیلان
 


anything